Man får ofte indtryk af, at Enhedslisten lever i en anden verden end os andre. Men det tog alligevel prisen for årets misforståelse, da formanden for Trafikudvalget i Region Hovedstaden, Marianne Frederik (Ø), gik til tasterne her på debatsiderne.
Frederik konstaterer, at De Konservative endelig er blevet interesserede i at styrke den kollektive trafik i København. Det er en udtalelse, der er meget langt fra virkeligheden.
Marianne Frederik nævner den nye S-togsforbindelse fra København H. til Rigshospitalet og anklager os for endelig at ville styrke muligheden den kollektive transport til og fra hospitalet.
Men. Vi har længe kæmpet for metro til både Rigshospitalet og Bispebjerg Hospital. Det vil give københavnere, Frederiksbergborgere, personale og pårørende de bedste forudsætninger for at komme nemt til hospitalerne.
Vi har endda foreslået en shuttlebus-forbindelse, der skulle køre mellem S-togsnettet og Rigshospitalet, indtil en permanent løsning var på plads. Men flertallet ville ikke støtte forslaget.
Vi vil dog gerne medgive én ting. Vi er ikke fortalere for en letbane. Se bare til Lyngby, hvor den samlede trafikfremkommelighed forværres. Det er borgerne ikke tjent med. Det mener Enhedslisten til gengæld, som også ønsker en letbane, der vil bore sig gennem Brønshøj og Nordvest, og som vil ødelægge gadelivet og dele byen i to.
Hos De Konservative er vi mere ambitiøse med den kollektive trafik. Vi har – i modsætning til Enhedslisten – været fortalere for mere metro i København siden allerførste spadestik. Så det er ikke nogen nyhed, at De Konservative kæmper for bedre kollektiv transport i hovedstaden. Marianne Frederik må være stået af på den forkerte perron. Hun kan med fordel tage toget tilbage til virkeligheden.
Helle Bonnesen, MF og medlem af teknik- og miljøudvalget i Københavns borgerreprætation, (K), Magnus Von Dreiager, medlem af trafikudvalget i Region Hovedstaden (K), og Christoffer Buster Reinhardt, politisk leder, Konservative i Region Hovedstaden



