Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Bispeengbuen – medløb uden debat

bisp
Mærkeligt nok har der ikke været nogen særlig debat om projektet med at rive Bispeengbuen ned og grave en tunnel i stedet, skriver Gunnar Biering. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen

Det lader til, at folketingspolitikerne med den afgående finansminister i spidsen har givet medløb til luksusprojektet om at rive den velfungerende Bispeengbue ned og grave en tunnel i stedet. Mærkeligt nok har der ikke været nogen særlig debat om dette vigtige projekt, og især er der ikke stillet nogle kritiske spørgsmål, men hvem vil også være imod at grave motortrafikveje ned og indrette parker med åer - især når man får at vide, at det er nærmest omkostningsfrit?

Jeg har dog disse spørgsmål: Hvordan kan politikerne afsætte adskillige milliarder af skatteydernes penge til et trafikprojekt, der ikke gavner trafikken, når der er masser af andre projekter at igangsætte, der kan gavne trafikafviklingen og sikkerheden?

Ud fra erfaringerne med Metroprojektet vil et tunnelbyggeri tage adskillige år. Hvordan skal de 50.000 biler, der hver dag transporterer pendlere til og fra arbejde, vare-, lastbiler og busser, der benytter Bispeengbuen, komme frem i byggeperioden? Hvad vil det betyde for trafikafviklingen i resten af byen?

Hvor mange attraktive nye boliger og parker vil der egentlig være plads til på Bispeengbuens område? Arealet er klemt inde mellem gamle og helt nye høje ejendomme, telefonhuset, den såkaldte ghetto i Lundtoftegade, Novozymes kemiske fabrik og S-togslinjen.

Når disse og mange andre spørgsmål ikke er blevet stillet, må det skyldes, at folk ikke interesserer sig for projektet. De ænser ikke, at det vedkommer dem. Sagen bliver kun drevet frem af en lille, energisk gruppe.

Og når de negative konsekvenser viser sig for det tavse flertal, er det for sent. Processen minder om vedtagelsen af Udlændingeloven i 1983, som de fleste i dag kan se problemerne ved, og interessant nok er det de samme typer borgere, der står bag: Velmenende radikale og venstreorienterede, der får medløb af liberale og bløde borgerlige. Alle uden vilje til at tænke frem i tiden.

Gunnar Biering, Frederiksberg