Besparelser på læreruddannelsen

»Det er for nemt at gennemføre læreruddannelsen, når uddannelsen af økonomiske årsager slækker på kravene til modulprøver. Det er problematisk, fordi de lærerstuderende er folkeskolens fremtid, og folkeskolen er en af samfundets vigtigste institutioner.«

Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Steffen Ortmann

For nylig havde jeg min sidste undervisningstime og modulprøve på mit hold. En sådan undervisning er obligatorisk, men en studerende var ikke mødt op. Fire timer efter havde han alligevel bestået modulet. Vi var et helt hold til stede og havde forberedt os, som vi skulle. Hvad lærte vi? Vi kunne ligeså godt være blevet hjemme.

Jeg husker min første prøve efter et moduls afslutning, som jeg skulle fremlægge foran mit hold. Jeg havde svedige håndflader, kludrede i ordene, og jeg havde svært ved at holde papiret i min hånd stille. Jeg var bange for ikke at bestå.

Det gjorde jeg - ligesom alle andre på mit hold. Det samme er sket til hver modulprøve, jeg har været til, siden.

Om et halvt år er jeg færdig som lærer, og jeg har gennemført fire års læreruddannelse. Jeg var heldig at komme ind på min drømmeuddannelse. Jeg fandt dog hurtigt ud af, at jeg bare var et tal. Et tal mellem mange. Det var ikke bare mig, der havde brug for en uddannelse. Det var også uddannelsen, der havde brug for mig. Uddannelsens eksistensgrundlag bygger jo på mig og alle mine medstuderende eller sagt mere præcist: De penge der følger med os.

Det er for nemt at gennemføre læreruddannelsen, når uddannelsen af økonomiske årsager slækker på kravene til modulprøver. Det, mener jeg, er problematisk, fordi de lærerstuderende er folkeskolens fremtid, og folkeskolen er en af samfundets vigtigste institutioner. Det er ikke uddannelsesstedets skyld, det er ikke de studerendes skyld, og det er ikke undervisernes skyld. Desværre er der bare ikke økonomi til andet end at lade de studerende bestå. Regeringens besparelser på uddannelser gør, at uddannelsesstederne slækker på kravene og på konsekvensen, fordi de har brug for pengene, der følger med de studerende.

Skal vi have en god folkeskole, skal vi også have en god læreruddannelse, og den får vi ikke ved at bespare og nedprioritere den.