Behov for nyt faglighedsbegreb i skolen

Somme tider er der forhold i tilværelsen, vi har svært ved at erkende, selv om de befinder sig lige for næsen af os. Som når vi med skolens faglighedsbegreb alene forstår boglige og teoretiske færdigheder, og fuldstændig ser bort fra betydningen af menneskers praktiske og kreative evner. Det må da få følger. Det katastrofale fald i interessen for de erhvervsfaglige uddannelser skyldes i høj grad en skole, der har favoriseret boglige evner og ikke tilgodeset, hvad børn med kloge hænder interesserer sig for og kan.

Efter ni år med en ensidig røv-til-bænk-skolegang har en stor del af de unge aldrig fundet deres styrkeområder. På trods af gode intentioner i folkeskolereformen lider de fortsat nederlag på nederlag og vil som voksne aldrig mere på skolebænken. Hvilket spild for samfundet og den enkelte. Derfor er det glædeligt, at Kommunernes Landsforening nu foreslår flere praktiske og kreative aktiviteter i folkeskolen.

På længere sigt må man håbe, at skolens faglighedsbegreb bliver ændret fra det nuværende helt ensidige bogligt-teoretiske til at omfatte kundskaber og færdigheder inden for såvel bogligt-teoretiske fag som praktisk-kreative håndværksfag. Undervist hver for sig og i et samspil. Det ville tilgodese behovet for en bedre balance i de unges valg af uddannelse og give flere børn og unge en skolegang, de ville se tilbage på med glæde. Megen vanetænkning og fagpolitisk modstand skal overvindes, før vi når så langt. Men et sted skal vi begynde, og KL’s forslag er en anledning til at begynde diskussionen.