Angreb på demokratiet

Når man er skolelærer og ramt af lockout, må man ikke påtage sig konfliktramt arbejde, herunder forberedelse. Men det kan være svært. For hvordan kan fx en lærer i billedkunst undgå at lade sig inspirere af de mange flotte plakater? Eller en lærer i samfundsfag og historie ignorere, at de danske lærere står ved et historisk vadested, der vil få dybe konsekvenser for hele samfundet? Det er trods alt ikke hver dag, at man oplever en socialdemokratisk ledet regering målbevidst arbejde på at nedbryde den danske velfærdsmodel, sådan som vi altid har kendt den. Ud med Grundtvig og Steincke og ind med flere robotter i hjemmeplejen, med andre ord.

Men her er vi vist allerede langt fra emnet, eller også er vi ikke. For det at være lærer er ikke bare et fuldtidsjob, men tværtimod et (ikke alt for højt lønnet) kald 24 timer i døgnet. Bjarne Corydons udtalelser om, at lærernes arbejdstider er rigide, er forkerte, simpelt hen af den grund, at vi slet ikke har arbejdstider, men kun et formelt ansættelsesforhold.

Lærere er som oftest åbne mennesker, der altid er parat til at lade sig inspirere og selv lære nyt. Men selvfølgelig kan det lade sig gøre at opsætte kolde, autoritære regler for lærernes arbejdstid, sådan som Bjarne Corydon ønsker det. Resultatet vil på den lange bane blive kolde og autoritære lærere, der vil opdrage og forme børnene til gnidningsløst at indgå i et koldt og autoritært samfund. Det er det skrækscenario, vi som lærere og forældre bliver nødt til at forholde os til. En skole som den, vores bedsteforældre kendte.

Respekten for demokratiet har i en meget lang periode været et af den danske folkeskoles kendetegn. I sidste ende er det netop dette demokrati som står til at tabe til regeringens neoliberalistiske skole, hvor det gælder om hurtigst muligt at få vænnet de danske skolebørn fra leg og mangfoldighed. Bjarne Corydon ønsker i virkeligheden at nedbryde selve demokratiet, og så kan det vel ikke undre, at han er villig til sammen med Kommunernes Landsforening at tage udemokratiske metoder i brug for at nå sit mål.