Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Aldersvalidering med betalingskort vil ikke begrænse de unges køb af tobak og alkohol

»Aldersvalidering med betalingskort vil ikke løse udfordringen med, at unge under 18 år uretmæssigt køber aldersbetingede varer,« skriver Michael Busk-Jepsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Eis Mathias Eis
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En række organisationer udpeger i et indlæg i Berlingske 23. november aldersvalidering med betalingskort som en effektiv løsning til at sætte en stopper for de unges muligheder for at købe alkohol eller andre varer, som de ikke er gamle nok til. Det er et forslag, som har været fremme før. Men selvom forslaget bliver nævnt igen og igen, bliver det ikke en effektiv løsning af den grund.

Finans Danmark støtter tiltag, som kan sikre, at reglerne for køb af aldersbetingede varer ikke omgås. Og også gerne digitale tiltag. Men aldersvalidering med betalingskort vil ikke løse udfordringen med, at unge under 18 år uretmæssigt køber aldersbetingede varer.

Det var også konklusionen, da beslutningsforslag B34 i 2022 blev behandlet af Folketingets Sundhedsudvalg – der er simpelthen for mange omgåelsesmuligheder: betaling med kontanter, udenlandske kort og uautoriseret anvendelse af betalingskort udstedt til personer over den pågældende aldersgrænse. Og man vil heller ikke kunne omfatte alle de mobile betalingsløsninger, som de unge anvender.

Vi foreslår, at man i stedet kigger i anden retning. Det ville være oplagt i stedet at videreudvikle det digitale kørekort og det digitale sundhedskort. Disse løsninger kunne gøre det nemt og effektivt at kontrollere de unges alder. Og de ligger allerede på den mobiltelefon, vi altid har med.

Michael Busk-Jepsen, digitaliseringsdirektør i Finans Danmark

Dobbeltmoralsk foregangsland

Et netop overstået COP27 i Egypten hvor alle igen skal fokusere på klimaændringer og Co₂. Ingen taler om Co₂-regnskabet for at afholde et COP – hvorfor mon ikke? Private virksomheder er begyndt at mødes virtuelt fremfor fysisk for at begrænse rejser og nedsætte klimaaftrykket. Hvorfor gør verdens ledere ikke det samme?

VM i Qatar – hvilket klimaaftryk sætter det? Er det ikke mere relevant at fokusere på end regnbuearmbind og anden respektløs påklædning, hvor eneste formål er at provokere værtslandet? Skik følge eller land fly, er der et gammelt ordsprog, der siger.

Vi tror, at vi er foregangsland for hele verden, og det er da nok helt rigtigt i forhold til dobbeltmoral og dobbeltstandard for politikere og befolkning.

Fillippa Gottlieb, Allerød

Isolér Rusland

Diktator Putin og hans slæng af spytslikkere har tydeligvis bevæget Rusland mod barbariet og væk fra den civiliserede verden, og det bør vi i Vesten naturligvis reagere på.

Vi bør følge hans uudtalte ønske og lukke døren til Rusland hermetisk ved at forbyde enhver handel med landet og ligeledes forbyde russiske statsborgere adgang til vore lande – ikke mindst i egen interesse.

Det er almindelig viden, at Putin sender snigmordere, spioner og andet skidtfolk til Vesten med destabilisering, industrispionage og -tyverier som formål, og hvorfor skal vi affinde os med det?

Argumentet om, at det vil være diskriminerende og synd for russerne, hvis vi fjerner adgangen for dem til at komme ind i vore lande, holder ikke. Russerne har »valgt« diktatoren, og de bør naturligvis mærke følgerne af hans barbariske handlinger – de kan jo vælge at fjerne ham, hvis livet bliver for barskt. De har jo en vis erfaring med voldelige revolutioner.

Niels B. Larsen, Svenstrup

Smil i kassen, for helvede!

Vi har alle sammen prøvet det. Stået i køen, som går helt ned til mælken. Midt i ulvetimen. Trætte og utålmodige og pludselig er der en i køen, hvis tålmodighed slipper op. »Kan der ikke åbnes en kasse mere, det går alt for langsomt?« Sådan begynder det, men pludselig bliver medarbejderen bag kassen verbalt overfaldet. Den utålmodige kundes problem går ud over kassemedarbejderen.

En undersøgelse lavet blandt HK Handels medlemmer viser, at 80 procent har oplevet at blive talt nedsættende eller grimt til. Mens 14 procent er blevet truet. Det er nemt at miste tålmodigheden i en lang kø, og vi har nok alle prøvet at tælle til ti i en sådan situation. Men det er aldrig salgsassistentens skyld. Hverken, at vi alle har valgt at handle kl. 16 på vej hjem, eller at du kun må købe fire Tinka-huer pr. kunde.

Derfor vil vi gerne mane til fornuft op til Black Friday. Husk smilet, den gode tone og tålmodigheden, inden du skal ud for at købe din nye fladskærm. Hvis du ikke kan huske de tre meget simple ting, vil vi gerne på vegne af vores kolleger i Handel og os selv opfordre dig til at blive hjemme og shoppe online fra sofaen!

Måske vil køen under Black Friday nå længere end ned til mælken. Måske er du utilfreds med, at du ikke nåede at få den nye iPhone på tilbud. Måske er det ulvetimen og du fortryder, at du tog dit barn på tre år med i centret. Men lige meget hvad, skal du opføre dig ordentligt.

Så smil til kassen, for helvede. Det smitter!

Anna Schmidt er forperson og Kanna Fleischer, og Ricki Thanning er næstforpersoner i HK Ungdom Hovedstaden