Akuthjælp i fremtiden

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efter nytår træder en ny akutordning i kraft for borgerne i hovedstadsregionen. Region Hovedstaden har derfor lanceret kampagnen »Ring 1813« med det budskab, at når din egen læge holder fri, skal du fremover ringe til 1813. F.eks. når du er syg, er kommet til skade eller er i tvivl. Er du i en livstruende situation skal du som altid ringe til 112.

Er lægevagten så forsvundet? Nej, lægevagtens opgaver vil fremover blive løst af Region Hovedstadens ansatte læger og sygeplejersker.

I denne og andre aviser er der kritik fra de foreninger, der repræsenterer de privatpraktiserende læger - og som nu mister en fast indtægt. Læge Søren Brix kalder det 27/11 et »eksperiment«, at sygeplejersker er først til at svare opkaldet til 1813.

Men der er selvfølgelig ikke tale om, at vi sætter sygeplejersker til at gøre lægens arbejde. Sygeplejerskerne tager sig af det, der ligger inden for deres område. Og lægerne, der sidder lige ved siden af, tager sig af opgaver, som kræver deres ekspertise.

Sygeplejerskernes formand har derfor kaldt lægeforeningernes skræmmekampagne for »usmagelig« og opfordrer dem i stedet til at samarbejde. Og heldigvis er der mange læger, som gerne vil det. En privatpraktiserende læge har f.eks. fortalt i avisen Dagens Medicin, at han har »fuld tiltro« til den nye akutordning. Han vil - ligesom de hundredvis af læger, der indtil videre har søgt en stilling - gerne arbejde for Region Hovedstaden.

Hvad er det så, du møder, når du ringer 1813? Sygeplejersker OG læger, som sammen vil finde ud af, om du skal på en akutmodtagelse, hvor du skal møde, og om du kan tilbringe ventetiden hjemme. De kan også sende en læge hjem til dig, hvis det er nødvendigt. Eller de kan hjælpe dig på stedet med råd og vejledning.

At sygeplejersken er den første, du taler med, kendes fra andre steder i sundhedsvæsenet. Når du tager på akutmodtagelsen, er det sygeplejersken, du først møder. Når du ringer til 112, er det også en sygeplejerske, der er den første sundhedsfaglige person til at svare. Nu skal vi så bare vænne os til, at sygeplejersken også svarer først, når vi ringer efter hjælp, og klokken har passeret 16.

Jeg håber derfor, at vi nu kan fokusere på samarbejdet om denne opgave, og på de mange fordele, den nye akuthjælp vil give på sigt.