Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

14-årig skoleelev: Min seksualundervisning har ikke nævnt homo-, bi- eller transsexualitet med et eneste ord

»Er man som teenager usikker på sin sexualitet, får man ingen hjælp af en oldnordisk seksualundervisning, der ofte består af en folder på 44 sider om heterosex. Ikke et eneste ord om hverken homo-, bi- eller transsexualitet,« skriver Michael Wittrock. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Jeg er ikke homosexuel, jeg er ikke bisexuel, jeg er ikke transsexuel og jeg er ikke heterosexuel. Jeg er bare Michael på 14 år. En skoleelev, som er helt normal, bortset fra mine meget energiske hofter.

I folkeskolen lærer man om tal og algebra, og der er skarpe læringsmål og planer for det meste, alt imens vores sexualundervisning lever en løs og ustruktureret tilværelse som timeløst fag, der ofte falder mellem to eller flere stole. I bedste fald når vi til at diskutere menstruation og kropsbehåring et par timer pr. skoleår, men det når aldrig ind, hvor vi kan bruge det til noget.

Er man som teenager usikker på sin sexualitet, får man ingen hjælp af en oldnordisk seksualundervisning, der ofte består af en folder på 44 sider om heterosex. Ikke et eneste ord om hverken homo-, bi- eller transsexualitet.

Det er sådan, jeg har oplevet det i min skoletid. Jeg kontaktede derfor Undervisningsministeriet, men her var opfattelsen en anden: De mente, at det alene var et lokalt problem, og jeg blev opfordret til at kontakte min skole i stedet. Jeg valgte derfor at lave et spørgeskema på Facebook, hvor elever fra hele landet havde mulighed for at svare.

På få timer kom der 80 svar, hvoraf 70 pct. af de unge kunne genkende min problematik fra deres egen skole. Det var elever fra Esbjerg, Aalborg, Hillerød og et væld af andre steder. Det viser, at problemet på ingen måde kun er lokalt. Det er sur realitet i det meste af landet.

Det er ikke alene krænkende og diskriminerende, det er også med til at skabe en skævvridning, hvor de usikre unge vil finde de nødvendige svar på egen hånd på nettet (hvor ikke alt er lige sobert og korrekt), mens den brede masse alene vil få et entydigt og unuanceret syn på sex. Det sidste er med til at fastholde fordomme og understøtte en kultur i vores samfund, hvor personer af anden seksuel observans end hetero bliver holdt fast i en rolle, som dem, der er anderledes.

Uvidenhed bringer os sjældent langt, og alle – uanset om man er hetero, homo eller alt muligt andet – har brug for at få en mangfoldig viden for at forstå sig selv, sin egen og andres sexualitet.

Det er derfor vigtigt at få strammet op. Jeg foreslår en stærkere styring af både indhold og omfang af folkeskolens seksualundervisning, og ikke mindst en bedre uddannelse af lærerne, så de bliver rustet til også at sætte fokus på LGBT-området.

Lad os få lukket op, udfordre hinanden og bryde de mange tabuer, som desværre stadig hersker i vores samfund – en afslappet, rummelig og mangfoldig tilgang til sex bør begynde i folkeskolen.

Michael Wittrock, Præstø