Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

10. klasse skal være en ny start – ikke en forlængelse af grundskolen

Der er behov for at øge kvaliteten og nytænke tilrettelæggelsen af 10. klasse. For 10. klasse skal ikke blot være et automatvalg efter grundskolen, men et aktivt tilvalg, der løfter de faglige kompetencer og ruster de unge til bedre at træffe deres fremtidige uddannelsesvalg.

Det er på høje tid at genoptage arbejdet med at nytænke 10. klasse, så 10. klasse ikke blot bliver set som en forlængelse af grundskolen, men i stedet udgør en ny start, der sikrer stærke faglige kompetencer og åbner elevernes øjne for flere forskellige ungdomsuddannelser, mener Christina Laugesen og Ole Heinager. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

Debatten om 10. klasse har fået nyt liv på det seneste, og det er tiltrængt.

Som det er i dag, lever det nuværende 10. klassestilbud nemlig ikke altid op til sit formål om at gøre de unge uddannelsesparate og klar til at gennemføre en ungdomsuddannelse.

Selvom mange heldigvis får et fagligt løft i løbet af 10. klasse, har hver fjerde fortrudt deres valg og overvejer at droppe ud, og det gælder især blandt dem, som har mest brug for 10. klasse; nemlig de fagligt svage elever samt de elever, der i 9. klasse var usikre på deres uddannelsesplan.

Derfor er det på høje tid at genoptage arbejdet med at nytænke 10. klasse, så 10. klasse ikke blot bliver set som en forlængelse af grundskolen, men i stedet udgør en ny start, der sikrer stærke faglige kompetencer og åbner elevernes øjne for flere forskellige ungdomsuddannelser.

Hos Lederne og DEG-L ser vi især behov for at løfte 10. klasse på tre områder.

For det første er der behov for at styrke det faglige i 10. klasse i dansk og matematik. En analyse har netop vist, at tæt på én ud af ti elever dumper folkeskolens afgangsprøve i dansk og matematik; svarende til 5.000 elever årligt. Det skal gøres bedre, så alle unge har chancen for at påbegynde en ungdomsuddannelse.

For det andet er der behov for at styrke den individuelle uddannelsesvejledning i 10. klasse – særligt i forhold til erhvervsuddannelserne – så de unge både bliver mere afklarede og får et stærkere grundlag for at træffe deres uddannelsesvalg. Det vil samtidig sikre, at færre unge fortryder deres uddannelsesvalg, hvad enten det handler om de unge, der fejlagtigt vælger det almene gymnasium, fordi alle vennerne gør det, eller om de unge, der ikke fra start får sporet sig ind på det rigtige valg af erhvervsuddannelse.

Som det tredje og sidste er der behov for at nytænke tilrettelæggelsen af 10. klasse, så flere elever i 10. klasse møder langt mere undersøgende og praksisrettede undervisningsforløb og projekter. I et samarbejde med erhvervsskolerne vil man kunne styrke kendskabet til erhvervsuddannelserne, så flere unge får øjnene op for de erhvervsrettede fag – ligesom unge, der ønsker at gå den gymnasiale vej gennem undersøgelsesbaseret undervisning, får styrket deres analytiske kompetencer til at omsætte viden til praksis.

Christina Laugesen, uddannelsespolitisk chefkonsulent, Ledernes Hovedorganisation, og Ole Heinager, formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne