1.000 »accepterede« dødsfald er ikke ok

Åboulevarden i København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Teitur Jonasson

Nørre Voldgade i København har i et par år haft en maksimumhastighed på 40 km/t. Den nedsættelse af hastigheden, med sølle ti km, har formodentlig gavnet borgernes sundhed i området.

I omegnen af 500 danskere dør årligt grundet trafikstøj. Samme antal borgere anslås at dø af skadelige luftbårne partikler fra biler. 1.000 »accepterede« dødsfald årligt – i en hovedstad, der bryster sig af at være grøn, og har ambition om at være forbillede for andre europæiske storbyer.

Titusindvis af børn og voksne sover uroligt gennem nætterne under de usynlige »ligklæder« langs Åboulevard, P. Knudsensgade, Englandsvej, H.C. Andersens Boulevard, Jagtvej, Tagensvej og Amagerbrogade. Hvor sundt er det?

I effektivitetens hellige navn ræser, støjende og forurenende, køretøjer gennem byen som til et Le Man-løb.

Gennem årtier har færdselsloven fastslået, at kørsel i tættere bebygget område ikke må overstige 50 km/t.

Skal vi ikke snart anerkende, at trafik dræber, direkte og indirekte?

Skal vi ikke arbejde for en generel nedsættelse af hastigheden i tættere bebygget område i en radius af f.eks. 15 km fra centrum?

Så er der mulighed for, at borgerne lever længere, og endelig tager »vi« os sammen til at gøre noget drastisk for at imødegå disse dødsfald, hvor pårørende jo også er ofre.