Malerier fra dengang da Europa endnu festede

Meget seværdig udstilling på Gl. Holtegaard om mellemkrigstidens art deco-inspirerede maleri. Billederne giver en stemning af energi og opbrud, der understreges af den pågående iscenesættelse.

Gerda Wegener: Ukendt titel (udsnit af portræt af Maggi Baaring, 1934). Foto: PR Fold sammen
Læs mere

»Cool moderne« er en udstilling om art deco. Ved at mærke i billedkunsten.

Art deco fremtræder tydeligere i bundne kunstarter som arkitektur og design samt i mode – men der er nogle træk, der også findes i tidlig modernisme.

Deco er en forkortelse for decoratifs, og det kan være en medvirkende årsag til, at der har været en tendens til at se ned på stilretningen, der havde sin glansperiode i mellemkrigstiden.

Det er en stilart, der er smart, strømlinet, enkel, slagkraftig; frem for noget elegant. På én og samme tid inkorporerer style moderne, som den oprindeligt hed, inspiration fra fjerntliggende, såkaldt primitive kulturer og betagelsen af den moderne storby med dens fart og tempo, lys, bevægelse, rytme, ornamentik.

Som hvis man krydser jugend og futurisme.

Der er noget luksuriøst, sofistikeret og mondænt over art deco. Den dengang moderne kunstart er – som udstillingstitlen præciserer – cool. Virkelig cool som i betydningen underspillet overskudsagtig.

Man kan næsten høre jazzrytmerne i tiden, når man ser billederne. Mange af dem er løsslupne og humoristiske.

Stik modsat den tunge tristesse og livsangst, der bredte sig i dansk kunst efter afslutningen af Anden Verdenskrig, som man kan se det i udstillingen »At rejse sig i mørket« på Statens Museum for Kunst frem til 17. januar.

Ud af mørket

Man fornemmer i art deco en lystbetonet overgivelse til livet som en reaktion på den store verdenskrig. Man forestillede sig ikke, at der få år senere kunne komme endnu én.

Man kan med en vis misundelse fornemme en stemning af forventning i udstillingens malerier og andre kunstgenstande. Af at leve i en tid, hvor det kun kunne blive bedre. Modsat følelsen af kommende indskrænkninger, forbud og reguleringer – og trusler fra nær og fjern. Stuerne på Gl. Holtegaard emmer af optimisme.

Udstillingen sammenstiller en række værker fra mellemkrigstiden.

På den ene side stritter de i flere forskellige retninger. På den anden side giver det mening af se dem sammen og udstillet i en scenografi, der kan siges at mime den tids æstetik.

Kunstnere er gået i glemmebogen

Art deco fik aldrig så stor gennemslagskraft i Danmark som længere nede i Europa eller i USA, hvor Chrysler-bygningen i New York er et prægnant eksempel. Men Stærekassen ved Det Kongelige Teater rubriceres gerne som art deco.

Flere af de kunstnere, der er repræsenteret på udstillingen, er også i nogen grad gået i glemmebogen.

For eksempel Jais Nielsen og Erik Stæhr-Nielsen er der gjort ihærdige bestræbelser på at trække frem i lyset; blandt andet på mindeværdige udstillinger på Sophienholm.

Men Jean Gauguin, Johannes C. Bjerg, Axel Salto og Svend Johansen har der været stille om i mange år. Det samme gælder de kvinder, der blev skubbet ud af kunsthistorien – kunstnere som Francisca Clausen, Rita Kernn-Larsen og Gerda Wegener, hvor sidstnævnte i øjeblikket rehabiliteres med en udstilling på Arken.

Den gennemgående stemning på Gl. Holtegaard er den nævnte lyst til leg og glæde over rytme og ornamentik, og livfuldheden i enkeltværkerne understreges af det særegne stribede tapet, der både repræsenterer den mondæne og samtidig nervøse energiske stemning, der kendetegner art deco og tiden mellem de to krige, da Europa endnu festede.

Hvad: »Cool moderne – art deco i dansk billedkunst 1910-40«.

Hvor: Gl. Holtegaard, Attemosevej 170, Holte.

Hvornår: Tirsdage-søndage 12-17. Torsdage tillige til 20. Til 3. januar 2016.