Som få andre skulptører har Ann Lislegaard arbejdet konsekvent med 3D-animationer som medie og med science fiction som tilbagevendende inspirationskilde.
Ann Lislegaards store værk til Venedig-biennalen i 2005 var eksempelvis udsprunget af en tydeligvis intens nærlæsning af J.G. Ballards undergangsroman »Crystal World«. Ved andre lejligheder har Lislegaard indirekte henvist til litterært ambitiøse scifi-forfattere som Philip K. Dick og til instruktøren Ridley Scotts filmatisering af en af hans romaner under titlen »Blade Runner«.
I sin udstilling i Overgaden fortsætter Ann Lislegaard i sporet med blandt andet et større lydværk. Man bevæger sig gennem et halvmørkt landskab eller en teknologisk kulisse med sære lyde – der måske er elementer af et sprog, vi ikke forstår. I hvert fald henvises i den ledsagende – læselige – introduktionstekst til filmen »Contact«, hvor en forsker netop er optaget af at lytte efter lyde og dermed sprog og livstegn fra fremmede civilisationer meget langt borte.
Installationen rummer overvejelser over, hvornår sprogelementer konstituerer sig som et egentlig kommunikationssystem. Og rejser spørgsmålet: Hvordan forstår man andre civilisationer? Det er nok ikke dem alle, der kommer på besøg i strømlinede rumskibe og taler flydende amerikansk. Hvordan fungerer sprog i det hele taget som bindeled mellem forskellige kulturer? Hvordan er det gået tidligere, når opdagelsesrejsende og erobrere er kommet fra en verdensdel til en anden?
Nettet forbinder i dag klodens befolkning. Men hvad i hvert fald er nyt for denne skribent er, at dets algoritmer er skrevet i første halvdel af 1800-tallet af matematikeren Ada Augusta Lovelace, som dermed er en forudsætning for www. Ada Lovelace (1815-52) menes således at have udformet verdens første computerprogram – mange år inden computere ændrede verden. Og kommunikation mellem mennesker. Til det bedre og det værre.
Som en hyldest til Lovelace har Ann Lislegaard skabt et computergenereret billedforløb, der viser en edderkop tyst spinde et net, der danner forskerens navn. Net og væv binder verden sammen, og som hos Louise Bourgeois, der er udstillingsaktuel på Louisiana, er edderkoppen et positivt begreb. Samtidig kan edderkoppenet associere til dødbringende fælder. I det hele taget rummer Ann Lislegaards udstilling en tvetydig stemning og udgør en slags usikkerhedsfelt mellem teknologi og kommunikation. De mørklagte sale med deres stedvise spejle og skarpe lys tegner et foruroligende billede af en verden, der rummer muligheder. Men bestemt også trusler.
Hvad: Ann Lislegaard
Hvor: Overgaden, Overgaden neden Vandet 17, Christianshavn.
Hvornår: Tirsdage-søndage kl. 13-17, torsdage tillige til kl. 20. Til 8. januar.