Kunst på kortet

Fluxus-kunstneren Eric Andersen har altid været langt fremme, når det drejer sig om at udnytte nye tekniske muligheder i sine værker. Nu har han fremstillet et elektronisk katalog.

Kunstneren Eric Andersen har skabt et katalog med form som et betalingskort. Det hører med til hans seneste store udstilling i Danmark, »Liaison«, der fandt sted i Kunsthal Nikolaj i 2013. Fold sammen
Læs mere

Det er ikke ofte, vi anmelder et katalog.

Men det er sandelig heller ikke ofte, at kataloget har form som et betalingskort. Det har et nyt af slagsen fra Eric Andersen, og ifølge kunstneren selv er det formodentlig verdens første eksempel på et kunstkatalog i den størrelse og udformning. Det kunne også have været lagt på nettet, skriver Eric Andersen, men er det ikke meget mere praktisk, at man altid har det lige ved hånden, hvis man står og skal bruge det? Arte manuale?

Betalingskortet indeholder et stik, man kan sætte direkte i sin Mac/pc – og så kommer indholdet frem på skærmen. Kataloget hører til Eric Andersens seneste store udstilling i Danmark, »Liaison«, der fandt sted i Kunsthal Nikolaj i 2013.

»Liaison« var i øvrigt ikke særligt imødekommende over for gæster med højdeskræk, for udstillingsarkitekturen bestod af et fire etager højt, meget omfangsrigt stillads, hvor man så gik fra etage til etage og kunne opdage et væld af Eric Andersens værker, koncerter og andet godt fra adskillige tiår.

Eric Andersen, der vil være mere kendt i det internationale kunstliv end det danske, hører til inderkredsen af den kunstform, man kalder fluxus eller intermedia.

Medierne og mulighederne blandes, alting er foranderligt, faste forestillinger om verdens indretning stilles på hovedet på en sjov og paradoksal måde, og en del af pointen ved fluxus er det globale netværk mellem de kunstnere, der arbejder på denne måde. Altid en seng at sove i i en fremmed hovedstad. Altid en kollega, der kan træde til, når der er brug for medvirkende i de forestillinger, der udgør en stor del af fluxus-værkerne. Hvis de da bliver til noget.

Et eksempel er et værk, der bestod af en større middag på Amalienborg Slotsplads. Invitationen var udstyret med forskellige klausuler, der tilsammen betød, at deltagerantallet blev negativt. Den ikke-afholdte middag har Eric Andersen så markeret ved tilbagevendende begivenheder – »Årets tomgang« – hvor der heller ikke skete noget. Ud over at nogle mennesker mødtes. Og måske er det en af de vigtigste pointer i det hele taget ved denne form for flygtig kunst?

Overskuelig labyrint

Det hele er sådan set meget simpelt i Eric Andersens nye katalog.

Det første skærmbillede, man mødes af, er – ligesom i trykte kataloger – en indholdsoversigt, så man kan orientere sig. Et piktogram forestillende stilladset giver muligheder for at trykke på små 20 forskellige symboler. Herunder kunstnerens præsentation af sig selv.

Også på dét punkt undviger Eric Andersen konventionelle levnedsbeskrivelser. Men man kan forstå på introduktionen, at han for eksempel ikke for rundt regnet 4.000 år siden fortalte Imhotep, hvordan han skulle konstruere pyramiden i Sakkara. Ej heller har han på et tidspunkt været Albrecht Altdorfer, en kobbertrykker i 1500-tallet, eller truffet den indiske stormogul Shah Jahans første hustru. Det havde sikkert ellers været interessant. Shah Jahan opførte Taj Mahal. Til gengæld, hvis man kan sige det sådan, har Eric Andersen været en uregerlig figur på den danske kunstscene siden 1960erne.

Originalt visitkort

Ved at klikke på forskellige muligheder kan man takket være de mange filmoptagelser genopleve udstillingen eller danne sig et indtryk af dens mangfoldighed af objekter, koncerter og optagelser fra tidligere begivenheder, som for eksempel da Eric Andersen sendte en flotille af taxaer gennem en by. Passagererne skulle så følge forskellige instruktioner, og også dét var både meget underholdende og tankevækkende. Det er det for så vidt også, at man selv kan redigere kataloget, hvis man har lyst. Ændre på det eller endog fjerne dele af det. Hvis man nænner det.

Eric Andersen er kunstneren, der for nogle år siden sørgede for, at Statens Museum for Kunst fik et usynligt maleri føjet til samlingen. Han arbejder med et projekt, der hedder »Solplænen«. Træder man op på den, står man i princippet uden for selve jordkloden. Han har gjort en indsats for at flytte Danmarks højeste punkt og sende tre satellitter i kredsløb, så de kunne stå og blinke til os fra et sted ude omkring Saturn.

Det var tæt på at blive vinderprojektet, da den franske stat udskrev en konkurrence i anledning af 100-året for opførelsen af Eiffeltårnet. Det ville blot koste en milliard. Men så lyste de også i Trikolorens farver. Eric Andersen bruger en betragtelig del af sin tid i det store udland, hvor han dels bliver inviteret til at gennemføre forskellige performances, dels taler med kunstsamlere og museumsfolk om realisering af sine projekter.

Nu har han så et originalt visitkort, han kan uddele. Vi andre kan blive inviteret ind i en verden, hvor fantasi, hittepåsomhed og underfundighed er i absolut centrum.

Hvem: Eric Andersen. Hvad: Liaison. Pris: 300 kr. – der stiger med 50 kroner hvert år. Sælges i Kunsthal Nikolaj.