Konsekvent men kedeligt

Mens Den Lille Havfrue repræsenterer nationen under Verdensudstillingen i Kina, erstattes hun af et videoværk, hvor man kan se hende sidde på sin sten i den danske pavillon i Shanghai. Det ser lige så kedeligt ud, som det lyder.

Edvard Eriksen værk Den Lille Havfrue er en kedelig skulptur, og den kinesiske kunstner Weiwei har erstattet den med et kedeligt videoværk på Langelinie. Fold sammen
Læs mere

Kunstnerisk set er Edvard Eriksens lille havfrue på Langelinie ikke voldsomt interessant. Men skulpturen er et verdenskendt nationalt klenodie, den er en pengemaskine for turisthvervet, og alene af den grund umulig ikke at føle en vis sympati for.

Den har tilsyneladende været et irritationsmoment for andre kunstnere og i øvrigt også været udsat for almindeligt ufokuseret hærværk. Den har også inspireret adskillige andre, større kunstnere til parafraser.

Blandt dem Bjørn Nørgaard der for ti år siden skabte skulpturgruppen »Det genmodificerede paradis«, der er opstillet ved Dahlerups Torv i nærheden, samt - senest - Michael Elmgreens og Ingar Dragsets havmand, der påtænkes placeret ved havnen i Helsingør.

En afløser

I forbindelse med Verdensudstillingen er Havfruen for tiden i Kina, hvilket forbløffer nogle af de turister, der er gået en tur på Langelinie for at se den. Der burde være en henvisning til søsteren i Tivoli, så pengestrømmen kan holdes flydende. I stedet er der opstillet en afløser. Den er udtænkt til stedet af den betydelige kinesiske billedkunstner, Ai Weiwei, der har skabt mange fremragende værker, som på vore breddegrader blandt andet er blevet vist på dokumenta i Kassel. Man kunne derfor formode, at han havde begået en interessant erstatning for Den Lille Havfrue«. Det har han ikke.

Men måske har han gjort det eneste rigtige. Edvard Eriksens værk er en kedelig skulptur, og Weiwei har erstattet den med et kedeligt videoværk.

I stedet for at se på Den Lille Havfrue, ser man på en videooptagelse af »Den lille havfrue« i den danske pavillon i Shanghai. Den ser rigtig interessant ud, men det ser ikke ud til, at den lille havfrue ænser sine nye omgivelser. Også i Kina sidder hun fordybet i egne tanker, der måske mindre end verdens miserable tilstand kredser om hendes egen triste skæbne.

Måske er det, Weiwei har skabt som erstatning, det eneste logiske og konsekvente, men man bliver nu ikke videre højstemt af at se på resultatet.