I Mali er det mændene, der syr

Den vestafrikanske billedkunstner Abdoulaye Konaté har i de senere år opnået et internationalt ry. Nu introduceres han for et dansk publikum gennem en ophængning af store tæpper fyldt med sorgfulde budskaber.

Abdoulaye Konaté, der udstiller på Kunstmuseet Arken, behandler i sine store billeder udført i tekstil verdens alvorlige problemer. Her er det kampen mod AIDS. Foto: PR Fold sammen
Læs mere

Det er hundesvært at vise kunstnere fra fjerne kulturkredse på danske museer.

Publikums interesse er ofte til at overse. Hyppigt er kunstnerne ukendte for andre end fagfolk med indgående kendskab til den internationale kunstverden. Og vigtigst af alt: Selv om det ved festlige lejligheder undertiden hedder, at kunst er et fælles sprog, udgøres meget store dele af billedkunsten af henvisninger til noget, man skal kende til for for alvor at forstå værket.

I det meste kunst indgår referencer til de forskellige kulturers respektive sagn, myter og eventyr, til ordsprog og daglig tale, vaner og sædvaner, til nationens eller kontinentets kunsthistorie, til historiske og religiøse begivenheder. Kultur kort og godt. Det vi har lært. Det vi genkender. Det, der er fælles referencerammer som Sol over Gudhjem, Tivoligarden og Dybbøl Mølle.

Men hvad ved vi i Danmark om Mali? Hvad kender vi i grunden til det vestafrikanske land, hvorfra Abdoulaye Konaté, som Arken viser en udstilling med, kommer.

Enkle budskaber

Ikke alverden, går jeg ud fra. Og for mit eget vedkommende slet ikke, at i Mali er det mændene, der syr.

Det er en del af forklaringen på de værker af tekstil og blandede materialer, der udgør udstillingen: Ofte meget store tekstile billeder sammensyet af mindre stykker stof eller med påsyede genstande.

Abdoulaye Konaté er en af de adskillige afrikanske billedkunstnere, der i de senere år er blevet vist på store internationale kunstudstillinger og blandt andet i London.

Som flere andre kunstnere fra Afrika, Sydamerika og Mellemøsten arbejder også Abdoulaye Konaté med projekter, der på overfladen ikke ser så meget anderledes ud end den idébaserede kunst, der længe har præget USA og Europa.

Men forskellen er der. Ikke i anvendelsen af tekstiler – det er også en tendens i vestlig kunst. Men referencerne er anderledes, og derfor har Arken løst formidlingsopgaven ved meget pædagogiske følgetekster, der peger på de alvorlige temaer, Konaté beskæftiger sig med i sine værker som for eksempel flygtninge og migranter, sult og tørke, ytringsfriheden og manglen på tolerance, AIDS og andre tragedier.

Teksterne er heldigvis ikke lange, for det behøver de ikke være. De er præcise. Og med enkle ord åbner de for Konatés humanistiske fortællinger om nogle af vor tids tragedier. Det er dér, forbindelsen opstår. Forbindelsen mellem de enkle budskaber, den regionalt prægede arbejdsmetode og den internationale kunstverden.

Hvem: Abdoulaye Konaté.Hvor: Kunstmuseet Arken, Skovvej 100, Ishøj. Hvornår: Tirsdage-søndage 10-17, onsdage tillige til 21. Til 18. september.