Dus med himlens fugle

»Himlens fugle« er ikke en udstilling, der fuldstændig grundlæggende og jordskredsagtigt ændrer ens opfattelse af kunst eller af tilværelse. Men mindre kan også gøre det.

En udstilling om fugle som motiv i kunsten ville være utænkelig uden bidrag fra Johannes Larsen. Her er det et udsnit af hans »Hedelandskab med trækkende sædgæs Filsø.« fra 1926. Foto: PR Fold sammen
Læs mere

Fugle var, navnlig tidligere, et populært motiv i maleriet.

Fugle udgjorde en særlig udfordring for kunstneren. De har det med at flytte på sig – og så meget desto større blev kunsten at fastholde fuglen på papir eller lærred. Også når den søgte efter føde, eller maleren ville fange fuglen og flokken i dens flugt.

Udstillingen om fugle som motiv, »Himlens fugle« på Sophienholm, er blevet til i et samarbejde med Johannes Larsen Museet i Kerteminde, og mesteren er også fint repræsenteret.

Det samme er en række af de malere – blandt andet på Fyn – der fortsatte, hvor Johannes Larsen holdt op, da han slap penslen. Det er maleri og tegning i en fin og afdæmpet, dansk naturalistisk tradition, hvor formålet har været at sikre en så troværdig gengivelse som muligt.

Af de forskellige fugles særlige karakteristika, hvor et succeskriterium må være ikke at forfalde til karikaturen og en slags menneskeliggørelse af fuglene, men blot fastholde deres kropsform, deres bevægelsesmønstre og deres smukke fjer.

Det lykkes med tungen lige i munden, men vi skal op til vores egen tid, før kunstnerne begynder at problematisere gengivelsen af fuglene.

Tydeligst hos Michael Kvium, der deltager med et par enorme lærreder, hvor fuglene netop fremtræder temmelig foruroligende. Noget tilsvarende kan være på færde i billeder af Lars Abrahamsen og den regerende fynske malermester, John Olsen, der blandt andet deltager med nogle store, sanselige tegninger.

Mange af malerne havde den fordel, at store dele af landet tidligere var uberørt. Johannes Larsen havde flokke af motiver stort set uden for døren i Kerteminde, eller også kunne han tage ud til de store skove og søer, til havet for at fange fuglen i sine naturlige omgivelser.

Også kunstnere som Lars Abrahamsen gør det i dag – men på en mere nutidig måde, selvfølgelig. Små billeder af fugle og af nogle af deres landskaber og skjulesteder er sammensat til en billedserie, der udgør en sammenhængende og intens fortælling.

»Himlens fugle« er ikke en udstilling, der fuldstændig grundlæggende og jordskredsagtigt ændrer ens opfattelse af kunst eller af tilværelse. Men mindre kan også gøre det, og kvaliteten ved udstillingen er, at billederne kan skærpe vores iagttagelsesevne. Sådan som fuglene gjorde det for malerne.

Hvad: »Himlens fugle«

Hvor: Sophienholm, Nybrovej 401, Kgs. Lyngby. Tirsdage-søndage 11-17, torsdage tillige til 19. Til 6. november. Herefter vises den fra 3. december til 26. marts på Vendsyssel Kunstmuseum