Det malede liv i al sin stilfærdighed

Mange af Corners malere er optaget af de nære motiver som i denne "Buket med røde" af Hanne Sejerbo Nielsen. Pressefoto Fold sammen
Læs mere

For en halv snes år siden blev de fleste kunstnersammenslutninger smidt ud af de udstillingsbygninger, hvor de havde udstillet i årtier. Nogle måtte ophøre, men Corner overlevede ved at få husly på Sophienholm.

Medlemmernes billeder og bygningens kønne stuer klæder hinanden. Flertallet af Corners medlemmer arbejder med et stilfærdigt, sympatisk altmodisch kunstnerisk udtryk. Det er for størstepartens vedkommende malere og billedhuggere, fotografer og kunsthåndværkere, der kan deres fag og fortsætter deres individuelle udforskning af mulighederne inden for de udtryk, de hver især har lagt sig fast på. Mange har valgt et afdæmpet, figurativt udtryk, og det er ofte de nære ting, der skildres i en fin humanistisk tone.

Men Sophienholm har også sine begrænsninger i konflikten mellem antallet af udstillere – dette år 33 medlemmer og fem gæster – og pladsen, og det betyder, at der for manges vedkommende bliver tale om en begrænset repræsentation.

Få får derfor lov til at folde sig ud som for eksempel Corners gæst Mia Nelle Drøschler, der har fået stillet Norske hytte til rådighed. Norske hytte er et lille hus ikke så langt ude i skoven. I bygningen har Mia Nelle Drøschler skabt et maleri på væggene. Det forsvinder altså, når udstillingen er ovre, og hytten skal bruges til andre formål. At det trefløjede, frodige stedsspecifikke maleri forestillende natur forsvinder, kan i sig selv være en pointe. Med den største farveudfoldelse i midten strækker billedet sig over tre rum, og i hver ende finder man film. Den ene viser en samtale med en klimaforsker, den anden med en repræsentant for kirken. Videnskab og tro udelukker ikke hinanden, synes fortællingen at være, og at vi måske nok skulle passe på den natur, Mia Nelle Drøschler gengiver så suggestivt på væggene. Indtil dette billede på natur forsvinder.

Andre har fået stillet hele vægge til rådighed. Det gælder for eksempel Finn Heiberg, der gengiver genstande, som synes at svæve i det maleriske rum, og hvis billeder måske om noget handler om selve den maleriske proces.

Det gælder også Alba S. Engstrøm, hvis motiver synes at afspejle en flygtig storbykulturs hektiske liv i et pågående, ekspressivt sprog.

Blandt sammenslutningernes sørgeligt tilbagevendende opgaver er at arrangere mindeophængninger. Et farvel til en død kollega og den sidste visning til glæde for publikum. I år således mindeophængning for maleren Hanne-Vibeke Erichsen, der var en fin menneskeskildrer med troldglimt i øjet, der gav hende et kærligt blik for menneskeskæbner.

Nogle få dage før udstillingens åbning sidste weekend døde maleren Gustav Hansen, der også var en af Corners følsomme iagttagere af hverdagslivet og af genstandene omkring os, som han malede på en stille naturalistisk måde, der efterhånden nærmede sig en stadig mere let og impressionistisk stil.

Hvad: Corner 2017. Sammenslutningen Corner.
Hvor: Sophienholm, Nybrovej 401, Kgs. Lyngby.
Hvornår: Tirs.-søn. kl. 11-17, tors. tillige til kl. 19. Til 19. februar.