Den store tysker

Galerie Moderne viser et udvalg af små tegninger og objekter af Kirkebys ungdomskammerat, den betydelige tyske kunstner og kunstteoretiker Joseph Beuys.

»7000 ege« hedder dette billede af Joseph Beuys, der kan ses i ?Galerie Moderne i Silkeborg. Fotografierne henviser til de basaltsten, der blev opsat i forbindelse med det store træbeplantningsprojekt tidligt i 1980erne i den tyske by Kassel. Pressefoto Fold sammen
Læs mere

Da Kirkeby i sin tid begyndte på Den Eksperimenterende Kunstskole, blev der etableret forbindelser til Joseph Beuys (1921-1986), der i 1960erne (og 70erne) var professor i Düsseldorf og en på mange måder skelsættende skikkelse i europæisk kunst i sidste halvdel af det 20. århundrede.

De danske kunstnere besøgte Beuys og andre af deres tyske kolleger. Beuys var i København, hvor han blandt andet hjalp den unge Bjørn Nørgaard med at finde det rette forhold, når man blander gips i forbindelse med happenings. Omvendt opfører Kirkeby og nogle af hans kammerater Joseph Beuys’ aktion – forestilling – »Sibirische Symphonie« så tidligt som i 1963 i Nikolaj Kirke i København. Og det er blot nogle eksempler på forbindelserne mellem København og Düsseldorf, der – for sidstnævntes vedkommende – blev stadig mere interessant, mens Paris falmede i betydning for en ny generation af kunstnere.

Handlingsrettede værker

Om noget er Joseph Beuys’ værker handlingsrettede. Det er for eksempel forestillinger (aktioner, happenings) eller mere eller mindre kollektive skulpturprojekter. Undervisning og politisk arbejde opfattede Beuys også som en del af en kunstnerisk praksis. Stod det til ham – og flere andre i samtiden – skulle skellet mellem kunst og liv ophæves. På mange måder blev kunst reduceret til enkle hverdagsagtige handlinger – men paradoksalt nok skete der det stik modsatte: At mange mennesker syntes den form for kunst var noget underligt noget.

Men værker, der kunne omsættes, måtte det selvfølgelig også blive til. Ofte har de en lettere henkastet karakter, kan man synes. Måske er det notater, vejledninger eller partiturer forud for en forestilling. Måske er det betragtninger over samfundet, forbrugskultur. Måske er hans aktioner de motorer, der kaster værker af sig.

Et godt eksempel på en af Beuys’ aktioner er historien om de 7.000 egetræer, han – og en række hjælpere – begyndte at plante i Kassel fra 1982 og frem, og som gennem årene er kommet til at sætte deres præg på den tyske by, der også cirka hvert femte år er ramme for den internationale kunstudstilling, documenta.

Hvem: Joseph Beuys.

Hvor: Galerie Moderne, Silkeborg.

Hvornår: Mandage-lørdage 10-17. Til 28. februar.