Den nøgne sandhed

Lucian Freuds billeder handler om at se. Louisianas intense udstilling med grafik af den nu afdøde britiske billedkunstner handler om at se, hvad han så. Det er ikke nødvendigvis kønt. Men det er fremragende.

Det er ikke de mest flatterende sider af sine medmennesker, Lucian Freud fastholder i sine billeder som »Kvinde med tatovering« fra 1996. Pressefoto Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Sigmund Freud fik sine patienter til at slappe af på sin psykoanalytiske divan, så de kunne åbne sig, og så han kunne få indblik i deres sind. Hans barnebarn, maleren Lucian Freud havde også god brug for en sofa.

Flere af hans intense portrætter i helfigur viser modellen liggende, undertiden sovende eller slumrende. Helt afslappet og som i et privat rum med paraderne nede. Som Sigmund Freud søgte at finde ud af, hvad der foregik i sindets kældre, studerede Lucian Freud, hvad der sker med kroppens overflade. Og hvad kroppens udtryk siger om personen. Det er sjældent smigrende.

Det figurative maleris muligheder

Midt i modernismens glansperiode i sidste halvdel af det 20. århundrede insisterede Lucian Freud (1922-2011) på at male figurativt. Den tyskfødte maler, der sammen med sine forældre i 1933 flygtede til England og blev britisk statsborger, var ikke alene om at tro på det figurative maleris muligheder. En anden var Francis Bacon, som Freud udstillede sammen med i den britiske pavillon på Venedig-biennalen i 1954.

Bacon, Freud og et par stykker til rubriceres ofte som The School of London, men vidt forskellige er de nu. Hos Bacon kan hoveder bogstaveligt talt eksplodere på lærredet. Hos Freud er det snarere, som om de imploderer. Hans modeller så at sige synker ind i sig selv, sover nøgne og ligger frit tilgængelige for malerens undersøgende blik. Det, det drejer sig om for Freud, er at se og gengive det, han ser, så sandt og rigtigt som muligt og uden nogen form for formildende omstændigheder.

Far til 14

Freuds menneskestudier er i mere end én forstand intense. Med få undtagelser – den nævnte seng eller sofa – er omgivelserne fjernet. De har slet ikke været interessante for kunstneren, der med kirurgisk præcision dissekerer disse landskaber af kød, der udgør kroppen. Ofte var det hans eget kød og blod – og han havde nok af det, for han menes at have været ophavsmand til 14 børn. De var så til gengæld fordelt på adskillige kvinder.

Men kødets lyst er nu ikke det, der er fremherskende. Det er snarere kroppens forfald. I Lucian Freuds malerier er det nærliggende at bruge det koloristiske talent til at male kroppen i al sin vælde; skildre alt det kød, der formelig buler ud og hænger hos mange af Freuds modeller. Men det er slående, at han formår at fastholde det med så stort nærvær og med en sådan akkuratesse i den sort/hvide grafik.

Furede ansigter, hårtjavserne, sofaens mønster. Ud over familien, der har måttet lægge ansigt og krop til som modeller, er der også enkelte portrætter af kendte skikkelser som for eksempel Bruce Bernard, der var fotograf og forfatter og i sin tid en af de bohemer, der gav Soho bydelen dets ry og rygte som et sted, hvor man tog a walk on the wild side, eller en gengivelse af Lord Goodman i gul pyjamas; så præcist og giftigt på én og samme tid, at de fleste ville blive noget nedslåede over at se sig selv skildret på denne måde. At lade sig portrættere er ikke en garanti for skønmaleri.

Disse på sin vis ubehagelige portrætter bunder ikke nødvendigvis i en misantropisk livsholdning, skønt også Lucian Freud havde sine vanskelige år. Men ud fra behovet for at se og fastholde. Om det så er naturen, han gengiver, og udstillingen rummer nogle få, men fremragende eksempler, er der noget underligt stikkende over billederne. Ligesom med mennesker. De er nogle tidselgemytter. De fremtræder arrogante, indadvendte, apatisk sammensunkne i sig selv. Mens tiden går, kroppen forgår, og mørket venter forude.

Hvem: Lucian Freud.

Hvor: Louisiana.

Hvornår: Tirsdage-fredage 11-22, lørdage-søndage 11-18. Til 29. november.