Corners bedste ophængning i adskillige år

Mia Nelle Drøschler. About To Jump Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er 10. gang, Corner udstiller på Sophienholm, og sammenslutningen markerer jubilæet med den bedste ophængning i adskillige år.

I årtier udstillede Corner på Charlottenborg, men da udstillingsbygningen på Kgs. Nytorv blev overtaget af andre interessegrupper i det danske kunstliv, måtte Corners mange medlemmer indstille sig på at udstille på meget mindre vægplads i Sophienholms intime stuer samt nogle af de omkringliggende bygninger, som for fleres vedkommende er blevet udnyttet begavet. Men i år er en række medlemmer fraværende, og det giver pludselig plads på væggene til at skabe reelle ophængninger, der ikke bare ligner en kunstmesse, som alt for ofte minder om et tapetudsalg.

Nogle udstillere må stadig nøjes med gange og trapperum, som Lars Ravn, der ellers er blevet voldsomt inspireret af sit meget lange ophold i Kina. Men mange andre får mulighed for en eller flere vægge eller måske endda et mindre rum for sig selv, som for eksempel gæsten Mette Vangsgaard, der har fået mulighed for at skabe en sammenhængende fortælling i billeder og objekter, der udmærker sig ved at være en slags apokalyptisk undergangstestamente.

Endnu mere heldig har det nye medlem, Mia Nelle Drøschler, været, for hun har – muligvis ansporet af sin opsigtsvækkende præstation i fjor – fået mulighed for at omdanne det indre af Sophienholms lille hytte ikke så langt ude i skoven til en omfattende maleriinstallation, der med billeder med motiver fra Fredensborg Slot, et spisebord på den mest forunderlige og fantasifulde måde dækket op til te med kopper og kander og skulpturelle bord- dekorationer, en oplæst tekst og mange fine detaljer skaber en fantasifuld og frodig fortælling, der dog også rummer den stemning af melankoli, som fravær og erindringer kan fremkalde.

Også Pontus Kjerman har generøse udfoldelsesmuligheder i væksthuset, som han har udnyttet til en stilfærdig installation af sine kærlige, menneskelignende dyre-figurer.

Gennemgående bekender Corners medlemmer sig til et fortællende og figurativt formsprog. Man kan som regel se, hvad billederne forestiller, og finde deres fortællinger, hvad enten det drejer sig om poetiske opstillinger hos for eksempel Hanne Sejrbo Nielsen eller igen en fornyet motivkreds hos blandt andre Mogens Nørgård.

Sammenslutningerne blev udstødt af nogle af dansk kunsts store institutioner, men uddøde gjorde de ikke helt, hvad årets Corner-udstilling er et eksempel på. Mordforsøget på sammenslutningerne som en relevant udstillingsform kaldte snarere på trodsen, og eksempelvis Corner har på flere måder aktiveret medlemmerne og er begyndt at arrangere andre, mindre udstillinger og fælles projekter.

Fordelen for publikum ved sammenslutninger var – og er – at de årlige udstillinger gav mulighed for at følge en række kunstnere og enten se dem fortsætte deres nødvendige udforskning af en malemåde og en motivkreds.

På Corner måske mest tydeligt Leif Madsen – eller foretage nogle interessante kvantespring, som blandt andre Claus Handgaard, der har en forunderlig evne til at forny sig fra gang til gang, eller gæsten Martin Askholm, der har fundet en ny motivkreds, hvor han fortæller nye historier om landskabet og menneskets monumenter i det. Askholms bevidst naive malerier er en interessant modstilling til Corners mange, nærværende, naturalistiske landskabsfortolkere.

Corner 2018

Hvor: Sophienholm, Nybrovej 401, Kgs. Lyngby. Hvornår: tirsdage-søndage 11-17, torsdage tillige til 19. Til 11. februar.