Blot til lyst

Sophienholm viser nogle af de bedste sider af de danske landskaber i en meget seværdig udstilling, der samtidig er en vandring gennem dansk maleri fra 1880erne til 1950erne.

Sådan ser der måske ikke ud uden for vinduet lige nu – men sådan var vejret for 110 år siden på det tidspunkt, da Theodor Philipsen malede landevejen ved Fårevejle. Theodor Philipsen var påvirket af den franske impressionisme, og livet igennem søgte han inspiration hos malere fra Delacroix til Gauguin, som han lærte at kende under dennes korte tid i København. Men han formåede at bruge den viden og de teknikker, han fik fra andre, til et maleri, der kredsede om naturen og vejrligets skiften Fold sammen
Læs mere

Lystvandring er en rigtig farlig anmelderfloskel, når det drejer sig om en kunstudstilling, men til Sophienholms ophængning af danske landskabsbilleder fra de sidste to årtier af 1800-tallet og første halvdel af det 20. århundrede er den nærmest uomgængelig.

Det er vitterlig dejlige billeder fra nogle af de udkantsområder, hvortil kunstnerne i sin tid tog hen for at finde deres motiver. Til Skagen i 1880erne. Herefter gjorde fynbomalerne øens landskaber uomgængelige, og da modernismen så småt bryder frem, er det Odsherred, der bliver motiv i stramme og lavmælte billeder, der samtidig bærer det stemningsmæssigt bedste med sig fra den danske gråvejrsnaturalisme.

Det er næsten en slags kunstnerkoloniernes historie, bortset fra at bornholmermalerne ikke er repræsenteret, og udstillingen er også historien om kunstnernes behov for at komme ud i landskabet, efter at friluftsmaleriet i løbet af 1800-tallet bryder igennem. Som vinteren strenges, og dagene længes, kan man i udstillingen blive mindet om, hvor dejligt der er derude, når det er forår og sommer, efterår og for den sags skyld også den mørke årstid, vi er i, for denne kreds af store danske malere har virkelig formået at fastholde noget af skønheden ved Danmark.

Billederne er i øvrigt ledsaget af en række digte af blandt andre Holger Drachmann og Otto Gelsted, der understreger det lyrisk sødmefulde i hele projektet. Udstillinger af denne art – både om det danske vejrmaleri og om kunstnerkoloniernes opståen – er set før, og denne føjer vel ikke mange aspekter til. Det ændrer imidlertid ikke ved, at det er lykkedes – gennem museumslån – at sammensætte en udstilling, der bringer den besøgende gennem trekvart århundredes måde at anskue det danske landskab og vejrlig gennem forskellige maleriske temperamenter og måder at arbejde med kunst på. Men fra først til sidst er det en udstilling, der er en rigtig lystvandring.