Blixens energi og livets magi

Lille udstilling med et udvalg af Blixens breve og originale rejsekuffert, blomstret stof og en dolk følger op på den vigtige udgivelse af »Karen Blixen i Afrika« og giver indblik i forfatterens søgen efter skønhed og magi.

Karen Blixens originale kuffert med Nairobi-mærkat. Fold sammen
Læs mere
Foto: Karen Blixen Museet

Kig til Blixens originale og konserverede rejsekuffert med Nairobi-mærkat, en pudderdåse med »Tania« indgraveret, blomstret cretonne, en dolk, sølvbestik, forfatterens håndskrevne kogebog og et par luksuøse rejsekufferter, udlånt af Hermès i Paris, er med til at skabe den rette atmosfære for læsningen af et lille udvalg af den karismatiske forfatters breve, som nu vises på Karen Blixen Museet.

Særudstillingen, »Din Tanne – nye breve fra Afrika«, understreger fint kontrasterne i Karen Blixens liv – mellem Danmark og Afrika og mellem det skønhedssøgende og det handlingsorienterede i Blixens sind. Det fremgår af brevsamlingen, »Karen Blixen i Afrika«, netop udgivet (anmeldt her i avisen den 20-4-2013), at hun er målbevidst og arbejdsom og samtidig modtagelig og æstetisk orienteret. Ret kontant skriver hun i et af brevene, som er citeret på udstillingen: »jeg er begyndt at skrive en bog. Jeg skriver på engelsk, fordi jeg tænkte at det skulle betale sig bedre«.

Det er 100 år siden, at Karen Blixen rejste ud på sit livs rejse til Afrika, og særudstillingen følger fint, omend i en mindre præsentation, op på den væsentlige udgivelse af brevene, hvoraf flere er nyfundne. Glimrende at pointere rejsen som tema og vigtig inspiration for forfatterskabet, samt – ligeledes relevant – de sanselige genstandes betydning for Karen Blixen. Mødet mellem det blomstrede cretonne og en dolk, rød jord og blomsterblade side om side med kaffebønner i en anden vægmontre giver indtryk af forfatterens sammensatte liv i Afrika, arbejdet med kaffefarmen, de farefulde storvildtjagter og den æstetiske livsførelse. Vi bliver sporet ind på vigtige sider af Karen Blixens liv, blandt andet hendes forhold til det »overordentligt charming menneske«, Denys Finch Hatton, som hun mister, da han styrter ned med sit fly. Med citater, placeret på vinduerne, får man understreget den kunstnerisk ansporende vekselvirkning mellem inde og ude og mellem hjemme og ude. Arbejdet med kaffefarmen var slidsomt, men Afrika – med vidtstrakte landskaber, storvildtjagt og flyveture – gav Karen Blixen frihedsfølelse. Selv om tanken om at vende tilbage til Danmark kunne bringe fornemmelse af indsnævring, var der nu noget enestående ved Rungstedlunds beliggenhed ved Øresund: »Man længes også efter havet herude, især efter Øresund, som der dog ikke findes mage til i hele verden.«

Stræben mod lys

Det er her ved Øresund, vi står og læser de originale breve fra Blixens hånd – både de håndskrevne og de maskinskrevne – men også fra Denys Finch Hatton til Tania, som han kaldte hende. Over for de håndskrevne breve, udlånt af Det Kongelige Bibliotek, føler man, at man ser den skrivende over skulderen – fornemmer tempoet, stemningen. Det er en udstilling, hvor der skal læses meget, velvalgte citater, informationer. De sanselige genstande på udstillingen virker derfor ekstra tiltrækkende. Der kunne godt have været flere.

Det slår én under læsningen af brevene i »Karen Blixen i Afrika«, hvor stor energi og udholdenhed, der præger forfatteren. Udstillingen fremhæver da også, at hun selv vidste, at hun kunne arbejde meget og blev mindre træt end de fleste. I et brev til broren, Thomas Dinesen, skriver hun i 1926, at hun er optaget af: »Sandhed, eller søgen efter sandhed, stræben mod lys, kritik, – ja, vel det man kalder ånd«. Ligesom hun søger »livets magi«– også i andre forfatterskaber. Hun mente ikke, at Sigrid Undset mestrede at skildre livets magi.

Der er desuden magi i de æstetiske genstande. Det blomstrede stof, som tiltrækker blikket, er fra Karen Blixens første hjem i Afrika, og dolken er i 2009 fundet på loftet på Rungstedlund. Man kan åbenbart stadig finde fortællende objekter, ligesom der for nylig er dukket breve op, som belyser vigtige sider af Karen Blixens liv.

De to Hermès-kufferter fra Paris er gådefulde, men med på udstillingen, fordi der i 1930 blev bestilt to rejsekufferter, hvor man mener, at den ene var tiltænkt Blixen og den anden Denys Finch Hatton. Karen Blixen var på jagt efter både skønhed og sandhed. Hun ville gerne have action, men også indsigt og mulighed for at udtrykke sig – i litterære værker, i hjemmets indretning og i blomsterbuketter. Som hun skriver i et af brevene: »(...) jeg synes, man herude trænger til sommerlige lette stuer«. En særlig lethed findes i stuerne på Rungstedlund og i blomsterhaven. Sølv er gennemgående i hendes ønsker til hjemmet og i beskrivelserne i hendes litterære værker. Som hun formulerer det: »Man sætter utrolig meget pris på noget lidt kønt«, og hun ønsker sig »alle slags små kønne ting« i sølv eller metal. Sanselige genstande var for Karen Blixen udtryk for noget åndeligt. Også her kan man følge hende.

Hvad: »Din Tanne – nye breve fra Afrika«.

Kuratorer: Anne Sofie Tiedemann Dal, Cathrine Lefebvre og Anders Juhl. Hvor: Karen Blixen Museet, Rungsted Strandvej 111.