Lysstråler bryder gennem København: »Udfordringen er at skabe noget, der rækker ud over »næææ« og »åååhh«-stadiet«

Der er langt mere end én god grund til at tage på aftenvandring i København for tiden, skriver Berlingskes arkitekturredaktør Holger Dahl.

Både »Green Beam« og »Slør« inddrager himlen omkring sig og gør hele byen til et skulpturelt rum. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christoffer Askman, KongshaugTV, CLF
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Et lys i mørket – det er, hvad vi har brug for – og det er heldigvis, hvad vi kan få i centrum af København for tiden.

Fredag 5. februar åbnede den fjerde Copenhagen Light Festival, og på trods af den knoglekrympende kulde, der føg gennem city, virkede det i weekendens løb, som om festivalen i år er et publikumshit.

»Lys er taknemmeligt, fordi det på samme måde som fyrværkeri rummer en automatisk wow-effekt. «


Det skyldes naturligvis coronaen, der i den grad har gjort os alle så oplevelseshungrende, at selv en oplæsning af Kraks Vejviser fra 1965 ville kunne samle et stort og entusiastisk publikum.

Men det skyldes også selve lysfestivalen, der er både flot, tankevækkende og poetisk, så det var forståeligt og fuldt fortjent, at flere hundrede mennesker i weekendens løb drog til byen for at se på lyskunst.

Vejret var koldt og blæsende, men også krystalklart og perfekt til en oplyst spadseretur i Københavns indre by.

Værket »Dichroic Sphere« ved BLOX er blevet et vartegn for festivalen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christoffer Askman, KongshaugTV, CLF.

Det gode og det svære ved lyskunst

Det gode ved lyskunst er, at den er nem at se, og det mere problematiske ved den er, at det nogle gange kan være svært at afgøre, hvad der er lyskunst, og hvad der bare er – lys.

Når for eksempel en meget oplyst lejlighed kaster nogle flotte rektangulære lysfelter ned på brolægningen ved Gammel Strand, er det så kunst, eller er det bare nogen, der har glemt at slukke lyset?

Eller de grønne og røde lys under havnens broer – er de navigationshjælp til de mange både, eller er de et projekt? Man bliver i tvivl, og det er ofte tankevækkende på den gode måde.

Lys er taknemmeligt, fordi det på samme måde som fyrværkeri rummer en automatisk wow-effekt. Udfordringen for lysmagerne er at skabe noget, der rækker ud over »næææ« og »åååhh«-stadiet, og på en havnevandring gennem byen får man bekræftet, at det ikke altid er så nemt.

Der er masser af flotte værker, helt sikkert, og jeg vil bestemt ikke melde mig i Karl Kedelig-koret, når jeg forsøger at problematisere lysets automatiske appel, men hånden på hjertet så er der også masser af lyskunst, der ikke adskiller sig fra almindelig skiltning eller gadebelysning, og det bør et stykke kunst trods alt kunne.

Er det nogen, der har glemt at slukke lyset? Nej det er værket »Electric Sun«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christoffer Askman, KongshaugTV, CLF.

Stærke værker

Når man går gennem det nattemørke København, er der en række værker, der markerer sig stærkt, fordi de breder sig, og fordi de gør hele byen til et skulpturelt rum.

Et af dem er den grønne lysstråle, »Green Beam«, der vandrer fra Tivoli gennem spiret på Christiansborg og videre til Refshaleøen.

Strålen fortæller, at festivalen er i gang, og samtidig forbinder den både middelalderens, det 20. århundredes og det 21. århundredes udgaver af København. Den grønne streg står fantastisk flot mod den dybblå himmel, og det er elementært sjovt at se, hvordan dens vinkler ændrer sig, mens man går rundt i byen. På den måde bliver man opmærksom på, hvordan byens kvarterer ligger i forhold til hinanden.

Et andet værk, der rækker ud i natten, er »Slør« som udgår fra Børsens dragespir. »Slør« sender en hvid vifte af lysstråler ud i byen og har som meget andet på festivalen en elementær »novra«-effekt, men projektet har så også den underliggende bibetydning  at det peger på børsbygningens betydning, og derigennem på handlens og pengenes fælles rolle som centrum for al aktivitet i København.

De flotteste værker er de, der skaber rum eller fortolker byen på en ny måde, som for eksempel det meget diskrete, men derfor effektfulde »Dendrolux« langs Frederiksholms Kanal.

Her har medlemmer af den svenske »Svartljus«-gruppe hængt lysende glorier omkring træerne langs kanalen – enkelt og effektivt. Hele vandringen langs kanalen bliver løftet af de svævende lysringe.

Samme effekt har de ophængte origami-svaner i værket »Ånd« på Højbro plads. Det tag, de lægger over pladsen, fremhæver dens proportioner på en ny måde, og man får den tanke, at sådan et sprødt og næsten usynligt rum lige dér måske kunne være en god idé.

De svævende origami-svaner i værket »Ånd« skaber et luftigt tag over Højbro Plads Fold sammen
Læs mere
Foto: Christoffer Askman, KongshaugTV, CLF.

Langs Gammel Strand er der i vinduerne til nummer 28, hvor Louis Poulsen før havde showroom, udstillet en hel serie lysværker. Samlet hedder projektet »The Gallery« og værkerne er studieprojekter. De er koncentrerede og i en handy størrelse, men måske netop derfor også fokuserede og gennemtænkte.

Især imponerer en sammenfiltret bold af hulplader, »Our Consciousness« hedder det. Pladeklumpen roterer langsomt i vinduet, mens en lampe eller et kamera projicerer dens sammenfiltrede indmad op på en skærmvæg bag den. Det er en suggestiv oplevelse, der ligner en animation af hjernens neuroner eller måske noget fra begivenhedshorisonten på kanten af et sort hul.

I hvert fald står man uvilkårligt længe og følger den rolige, roterende bevægelse. Samme meditationsrum finder man nede på Kongens Nytorv, hvor værket »The Ice is Melting – at the Pøules« af »Båll&Brand« projicerer smeltet is, olie og farve op på Harsdorffs Hus.

Værket er konceptuelt, fordi det både beskæftiger sig med klimaforandringer, råstofudvinding, kolonialisme og kommunikation, men det er også bare sjovt at se. Harsdorffs Hus, der engang var bolig for det danske udenrigsministerium, er en af de smukkeste bygninger i København.

Der er altså mere end ét lys i mørket – det er sikkert og vist, og der er mere end en én grund til at bevæge sig ud i den københavnske nat for at kigge nærmere på det hele.

Det ligner de våde dias fra min ungdoms flipperfester, men det er lysværket »The Ice is Melting – at the Pøules«. Stemningsfuldt projiceret op på Harsdorffs Hus. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christoffer Askman, KongshaugTV, CLF.

Hvad: Copenhagen Light Festival
Hvor: Forskellige steder i København
Periode: 5. til 27. februar