
»Lige nu ulmer kunstverdenen, og der skal nye og yngre kræfter til«
Mathias Eis
Helle Behrndt sagde ja til kunstnerne bag en af 1980ernes vigtigste udstillinger, »Kniven på hovedet«, og siden overtalte hun Lars von Trier og David Lynch til at syre ud i tværæstetiske udstillinger på GL STRAND, hvor et af hendes hovedfokus ellers er modernismens oversete og navnlig kvindelige kunstnere. Nu har hun besluttet at overlade sit job som direktør til en yngre kandidat.
Oppe under taget på Kunstforeningen GL STRAND byder Helle Behrndt indenfor på en af sine sidste arbejdsdage i det hus, hun har været direktør for siden 1990. Her har hun haft besøg af en del personligheder, som hun har fået til at bygge monumentale udstillinger. David Lynch for eksempel, som hun hentede til København med en udstilling, hun havde set i Paris. Han blev i byen i en uge, praktiserede transcendental meditation i et tv-program på DR2 og skabte et kunstværk til GL STRAND ud af nogle pinde, Helle Behrndt hentede hjemme i sin have.
Nu, efter 32 år, skal der luftes ud i GL STRAND. Tiden kalder på forandring, mener hun.
Del: