Kulturminister stempler ind i drama om fjernede statuer på Frederiksberg: »Tåbeligt«

Nu blander landets kulturminister sig i beslutningen om at fjerne flere statuer fra den 142-årige have på Frederiksberg.

Triton-springvandet udført af billedhugger Max Andersen i 1924 er den måske mest kendt af figurerne i Haveselskabets Have. Christian Lindgren/Ritzau Scanpix

Det har længe skabt røre på Frederiksberg og omegn, at flere kulturhistoriske statuer fra Haveselskabets have på Frederiksberg blev fjernet.

Nu runger det også fra Christiansborg, hvor kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M) blander sig i debatten efter opfordring fra Folketingets Kulturudvalg, skriver KøbenhavnLIV.

Det er mildest talt ikke en tilfreds kulturminister.

»Som kulturminister er jeg naturligvis optaget af, at en historisk perle som Haveselskabets Have også fremover fremstår skøn og bevarer sine særegne kendetegn. Det er Slots- og Kulturstyrelsen selvfølgelig også, og derfor er det mit håb, at Det Kongelige Danske Haveselskab indvilger i at lade skulpturerne genopstille i haven. Det vil også tjene som et vidnesbyrd om havens historie og dermed det store arbejde, som foreningen har ydet gennem 140 år med at forskønne haven,« svarer Jakob Engel-Schmidt udvalget.

Han fortsætter sin kritik:

»Jeg synes, det er både tåbeligt og uforståeligt, at Haveselskabet i første omgang overhovedet valgte at fjerne skulpturerne fra haven.«

Haveselskabets Have ved Frederiksberg Runddel og Pile Allé blev sidste år kåret til »Byens Bedste Åndehul« af Berlingskes læsere. Mathias Svold

Tog statuer med

Sagaen om de fjernede statuer i haven på Frederiksberg har kørt hen over sommeren.

Det skete, efter at Det Kongelige Danske Haveselskab i juli overlod dets have til Slots- og Kulturstyrelsen og dermed staten.

Det var dog ikke alt, som de valgte at overlade til staten.

Selskabet mente nemlig, at statuerne, som har præget haven i mange år, tilhørte dem, og derfor tog de dem med sig for at få dem vurderet på et auktionshus.

Det skabte bølgeskvulp på Frederiksberg, hvor det »mildt sagt« kom bag på det konservative byrådsmedlem Nikolaj Bøgh, at statuerne nu var væk og skulle sælges.

Haveanlægget er delt op i en række temahaver som Vandhaven her, hvor kvindefiguren nu er blevet fjernet. Mathias Svold

»Vi går ind i det her, fordi det er en offentlig tilgængelig park på Frederiksberg og en del af Frederiksbergs identitet og kulturhistorie,« sagde Nikolaj Bøgh til Berlingske og tilføjede:

»Vi har som kommunalpolitikere et ansvar for at værne om det særligt frederiksbergske, og der er haven et utrolig vigtigt sted.«

Hans ønske var simpelt: Statuerne skulle blive i haven.

Frederiksbergs socialdemokratiske borgmester Michael Vindfeldt stemplede ligeledes ind i debatten, hvor han i juli fortalte til Berlingske, at han agtede at invitere Haveselskabet og Slots- og Kulturstyrelsen til et møde på sit kontor i august for at finde en løsning.

»I virkeligheden kan jeg ikke bestemme, hvad der skal ske, fordi jeg bare er borgmester. Det er staten, der har arealet, og Haveselskabet, der har skulpturerne, men jeg kan jo godt facilitere en dialog mellem dem,« sagde han.

Det lykkedes dog tilsyneladende ikke at finde en løsning.

Haven er nemlig stadig uden statuerne.

Kulturministeren oplyser, at han har forelagt spørgsmålet for Slots- og Kulturstyrelsen, der har svaret følgende:

»Slots- og Kulturstyrelsen har løbende været i dialog med Det Kongelige Danske Haveselskab, i forbindelse med at foreningen har opsagt sit lejemål og overdraget driftsansvaret for arealet til styrelsen. Dialogen har ikke omfattet skulpturerne, men styrelsen vil selvsagt drøfte spørgsmålet med Det Kongelige Danske Haveselskab i lyset af fjernelsen af skulpturerne, som foreningen hævder ejerskab af.«