Hun maler sit hjerteblod ud på lærredet – her er mennesker, der æder sig selv

»Et godt sted at starte et maleri er med et problem,« fortæller Dana Schutz, og lader sine 'problemer' udspille sig uforløst i sit selvkonstruerede dystopiske fremtidsscenarie. Den her grædende, rygende og svømmende kvinde har øjensynligt mange af slagsen. »Svømmende, rygende, grædende«, 2009. Courtesy kunstneren, CFA Berlin, David Zwirner og Thomas Dane Gallery.

Louisiana har givet den amerikanske maler Dana Schutz en stort opslået soloudstilling. Det er hendes enkeltportrætter, der gør mest væsen af sig.

I Dana Schutz’ malerier knokler buketter af mennesker indædt rundt i et dystopisk fremtidsscenarie med alt muligt på én og samme tid.

Nogle prøver at slå Solen ned med rafter, andre maser sig frem med strakte arme og pegende fingre, glor tovligt, splatter en makkers hoved ud, blotter sig, piller næse, barberer skødet, ja, æder ligefrem sig selv – i store tableauer, der hænger på Louisianas vægge.

Andre læser også