Han kunne male meget mere end nøgne damer …

… men Ordrupgaards store udstilling ændrer ikke på Anders Zorns ry som en teknisk brillant, men lidt overfladisk maler.

Mange af Zorns billeder bærer tydeligt præg af at være blevet til med hjælp fra et fotografi: »Midnat«, olie på lærred, 1891. Lars Berglund

Det gode liv, den store natur, folkedans, midsommer og nøgenbadning i skærgården. Anders Zorn er sammen med generationsfællen Carl Larsson indbegrebet af billedbogs-Sverige, og hinsidan har han nærmest status af nationalkunstner, på samme måde som P.S. Krøyer har det i Danmark.

Et vitalistisk skærgårdsbillede. Figuren er malet med samme strøg som baggrunden. Det er mennesket som natur – i naturen. Anders Zorn, I skærgården, 1894, olie på lærred, Nasjonalmuseet, Oslo  Børre Høstland

En dygtig håndværker

Hos os har Zorn altid haft en lidt mere tvivlsom status: Dygtig, javist, men altid balancerende på kanten af kitsch og mere en kiksedåsemaler end en stor kunstner.