På Kunstforeningen Gl. Strand har de gjort det til deres fornemste opgave at vise nogle af det 20. århundredes mest markante kvindelige kunstnere i stort opslåede solo- eller gruppeudstillinger for at give dem deres velfortjente plads i kunsthistorien på niveau med deres mandlige kollegaer. Nogle af dem har ligefrem været gået helt i glemmebogen, for eksempel surrealisterne Francisca Clausen, Rita Kernn-Larsen og Elsa Thoresen i 2018, som har haft stor betydning for surrealismens bevægelse i Danmark.
Året før fyldte finske Tove Jansson samtlige sale op, i foråret 2020 blev det til en gruppeudstilling med fire finske modernister Helene Schjerfbeck, Elga Sesemann, Sigrid Schumann og Ellen Thesleff, og her i foråret 2021 har Gl. Strand givet plads til rumænske Geta Brătescus film, portrætter og papirarbejder.
Henover sommeren bliver vi en fællesudstilling med J.F. Willumsen, Olivia Holm-Møller og Asger Jorn gjort opmærksomme på deres ekspressive slægtskab. I den sammenhæng er Olivia Holm-Møller nok den mest ukendte af de tre kunstnere, som Gl. Strand nu ønsker at hive frem – og op – i lyset.
I samme periode kan du opleve en soloudstilling med Astrid Myntekærs kobber- og neonværker. Det ser ud, som om Gl. Strand har en intention om at vedholde deres kvindelige fokus; en på alle måder smuk og vigtig gestus, navnlig efter det i 2019 kom frem, at kun to procent af det samlede auktionssalg af kunst på globalt plan gennem det seneste årti har været af kvindelige kunstnere.
Kunstforeningen Gl. Strand