Chefer for verdens største museer i appel: Aktivister undervurderer alvorligt værkernes skrøbelighed

Hærværk mod uerstattelige kunstværker får nu direktører for nogle af verdens største museer, blandt andet Guggenheim, Louvre, Prado og Louisiana i Humlebæk, til at appellere direkte til klimaorganisationer. »Vi er blevet dybt rystede over deres risikable adfærd,« siger de.

Den 4. november limede klimaaktivister sig fast til væggen på Palazzo Bonaparte i Rom, hvor dette billede af Vincent van Gogh hænger. De kastede også ærtesuppe på billedet, der er udlånt fra et museum i Holland. Stringer/AFP/Ritzau Scanpix

Efter flere måneder, hvor miljøaktivister gang på gang har begået hærværk mod malerier skabt af nogle af kunsthistoriens største navne, retter direktørerne for en række af verdens største kunstmuseer nu en appel til gerningsmændene.

»De ansvarlige aktivister undervurderer alvorligt, hvor skrøbelige disse uerstattelige genstande, der skal bevares som en del af verdens kulturarv, er,« skriver museumscheferne ifølge ArtNet i en udtalelse.

»Som museumsdirektører, der har fået betroet opgaven at passe på disse værker, er vi blevet dybt rystede over aktivisternes risikable adfærd,« hedder det videre fra direktørerne.

Og der er ikke tale om hvem som helst. Det er chefer for en række af verdens fineste og største kunstmuseer, som udtrykker deres dybe bekymring.

Alain Jocard/AFP/Ritzau Scanpix
Asger Ladefoged
Louvres direktør, Laurence Des Cars (øverst), Louisianas direktør, Poul Erik Tøjner, og Prados direktør, Miguel Falomir (nederst), er blandt de fremtrædende museumsdirektører, der nu appellerer til, at klimaaktivister afstår fra aktioner mod berømte – og skrøbelige – kunstværker. Gabriel Bouys/AFP/Ritzau Scanpix

Folkene bag udtalelsen tæller blandt andet Laurence des Cars fra Louvre i Paris, Miguel Falomir fra Prado i Madrid, Hartwig Fischer fra British Museum i London, Richard Armstrong fra Guggenheim i New York, Tone Hansen fra Munchmuseet i Oslo, Christophe Leribault fra Musée d’Orsay i Paris, Glenn D. Lowry fra Museum of Modern Art i New York, Poul Erik Tøjner fra Louisiana i Humlebæk, Hermann Parzinger fra Stiftung Preußischer Kulturbesitz i Berlin og Stella Rollig fra Belvedere Museum i Wien.

»Museer er steder, hvor mennesker med meget forskellig baggrund kan engagere sig i dialog, og som derfor muliggør en social diskurs. I den forstand er museerne som institutioner, der har til opgave at indsamle, forske, udbrede og bevare, mere relevante end nogensinde. Vi vil fortsætte med at tale for direkte adgang til vores kulturarv. Og vi vil fastholde museerne som et frirum for samtale,« hedder det i udtalelsen.

Museer skærper sikkerheden

Museer over hele verden har de seneste uger strammet op på sikkerheden, men som det fremgår af citatet ønsker museumscheferne altså at gøre det på en måde, som ikke hindrer fri adgang til kunsten og den dialog, som den skaber.

En række kendte museer i Europa og Australien, blandt andet Museum Barberini i Potsdam, Uffizierne i Firenze og National Gallery i London, har de seneste måneder været ramt af hærværk begået af aktivister fra organisationer som Just Stop Oil, Extinction Rebellion og Letzte Generation, som ønsker at protestere mod de menneskeskabte klimaforandringer.

Aktivisterne går ind på museerne som gæster, hvorefter de limer sig fast til et berømt kunstværks ramme eller væggen, som det hænger på. I flere tilfælde har aktivisterne også hældt tomatsuppe eller kartoffelmos ud over værkerne, som heldigvis har været beskyttet af glas. Samtidig fremsiger de protester mod de menneskeskabte klimaændringer.

Aktionerne bliver optaget på video og lynhurtigt spredt via sociale medier og almindelige nyhedsmedier.

Heldigvis er der indtil nu kun sket ubetydelig eller ingen skade på kunstværkerne, men museumsdirektørerne advarer nu mod, at aktionerne kan resultere i, at uerstattelige værker bliver ødelagt.

Hidtil er aktionerne blandt andet gået ud over værker af berømte kunstnere som Vincent van Gogh, Pablo Picasso, Claude Monet, Botticelli og J.M.W. Turner.

Flere af aktivisterne har forsvaret sig med, at de på forhånd havde sikret sig, at de kunstværker, som de rettede deres aktioner mod, var sikret bag glas.

For nylig blev aktivister i Holland idømt to måneders fængsel for en aktion retter mod Vermeers berømte maleri »Pige med perleørering«.