»Charlottenborg Forårsudstilling«

Mange af udstillingens kunstnere har indkapslet fortiden i nutiden. I Lene Harbos værk ser vi ind i øjnene på en ged, der har nutidens stempel i øret og en fjern fortids klokker om halsen. I stendyssen har kunstneren hentet overskudsjord fra byggeprojekter i København til sit nationalklenodie. Still: Lene Harbo: "Melting in your eyes 2", 2022 og Torkild Helland Kleppe (NO): "Minimegalith'3", 2023. Søren Rønholt

På Charlottenborg Forårsudstilling griber kunstnere fra 18 til 89 år ud efter eksistentielle og lidenskabelige tilstande med lige dele hengivenhed og kritik, men i et nænsomt, oprigtigt og i et mildt sprog. I år kan du for eksempel komme tæt på en ministendysse, en mands heroinrus og Jomfru Maria med Jesusbarnet i en papkasse.

Uddrag af anmeldelsen:

»Her er mange naturreferencer og -materialer (deriblandt tre døde dyr og en menneskeknogle) og værker, der kommenterer livets forgængelighed. De indeholder alle en grad af nænsomhed og oprigtighed, mens flere af kunstnerne beskæftiger sig med strejf af noget overjordisk. Her er ikke megen hån, ironi eller aggression at spore, men håb, mildhed og længsler – også hos det finsk/litauiske kunstnerkollektiv, hvis »Terrarium« lige først virker en kende aggressivt.«

Læs hele anmeldelsen her.