
5 stjerner: Museets nye udstilling er en fin lille genistreg
Det er nok ikke ret mange københavnere, der ikke allerede har bemærket Sean Scullys »Oak Stacks« på en cykeltur gennem indre by. Den er en homage til friserne på museets ydervægge, hvor man kan se Thorvaldsen blive mødt af en lille flåde af træskibe ved hans hjemkomst til København i 1838. Dele af træet til Sean Scullys værk er moseeg fra 1600-tallet, som er fundet på Papirøen i København. Jens Markus Lindhe
Foran Thorvaldsens Museums okkergule stramt komponerede Bindesbøll-bygning storskryder lige nu tre 7,5 meter høje skulpturer i dansk egetræ. De er en del af museets udstilling med den irsk-amerikanske kunstner Sean Scully, som man ønsker skal trække et nyt og større publikum ind. Og det er en god idé.
Hvornår har du sidst været på Thorvaldsens Museum? I museets optik er der gået for lang tid. Der er i al fald en kløft mellem det antal besøgende, museet ønsker sig, og det antal gæster, der reelt dukker op.
Går man fra sal til sal gennem museet med de 175 år på bagen og lader de besnærende jordfarvede vægge og flisegulve, lofterne med de pompejanske fresker, skulpturgangene og atriumgården, hvor Bertel Thorvaldsen (1770-1844) ligger begravet, synke ind, er der uden diskussion store åndrige oplevelser at hente. Her i hjertet af København, hvor Thorvaldsen hyldes i byens eneste enkeltkunstnermuseum, der samtidig er byens første.
Del: