Kulturkommentar: Det virker pludselig helt rigtigt at sende ungerne i favnen på McDonald’s

Det må for hæren af statsligt ansatte læsevejledere, lærere og dannelseseksperter synes pudsigt, at det lige præcis er en amerikansk fastfoodkæde, der skal gribe læsebolden, skriver Morten Hesseldahl i denne kulturkommentar.

Morten Hesseldahl er administrerende direktør for forlaget Gyldendal, og han har desuden skrevet flere skønlitterære og faglitterære bøger. Morten Hesseldahls nok mest kendte værk er »Drager over Kabul«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er blandt forældre en instinktiv fornemmelse af, at det er godt, hvis børn læser. Et instinkt, der bakkes op af al tilgængelig forskning.

Læsning er ganske enkelt fundamentet for indlæring og dannelse, udsyn og handlekraft.

Det er virkelig svært at finde noget ufordelagtigt at sige om sagen bortset fra, at bøger fylder, men så kan man jo vælge at tilgå dem digitalt. I dag kan man have biblioteket i Alexandria i sin bukselomme og stadig have plads til en slangebøsse og en Bacardi Breezer.

På den baggrund forstår man godt bekymringen hos de forældre, der må konstatere, at læsning alligevel ikke fænger hos børnene, hvilket er temmelig udbredt.

Ifølge en undersøgelse i magasinet Skolebørn har syv ud af ti forældre besvær med at få børnene til at læse de anbefalede 20-30 minutter om dagen, og langt hovedparten af forældrene oplever, at forsøget giver dårlig stemning i familien.

Læseeksperter peger på, at den megen fokus på læsningens vigtighed har ført til, at det sjove er forsvundet og har ladt børnene tilbage med en fornemmelse af pligt. Og hvis der er noget, der er dårligt for den moderne motivation, så er det åbenbart pligt.

Den ikke særligt pligtstyrede burgerkæde McDonald’s har hæderværdigt hyret den kendte Sofie Linde til at stå i spidsen for den vel nok mest ambitiøse læsekampagne i nyere tid. Familierestauranten forklarer: »Undersøgelser viser nemlig, at læsning giver os et større ordforråd, styrker vores forståelse for verden omkring os, og så er det grundstenen i alle menneskers læring og udvikling livet igennem. Plus at fælleslæsning og højtlæsning i familier med især små børn kan være et godt og tiltrængt øjeblik sammen. Og det vil vi godt hjælpe til med.«

Det er virkelig godt set, selvom det for hæren af statsligt ansatte læsevejledere, lærere og dannelseseksperter må synes pudsigt, at det lige præcis er en amerikansk fastfoodkæde, der skal gribe den bold.

Mere naturligt ville det vel have været, hvis det var dem selv, der havde været i stand til at drive pointen hjem, men her kniber det, sådan som eksempelvis Det Danske Evalueringscenter kan konkludere i en opsigtsvækkende afdækning af læringen i de danske børnehaver. Her fastslås det, at  » … halvdelen af (personalet i) børnehaverne (48 procent) ikke benytter sig af bøger sammen med børnene. Det vil sige, at de hverken læser højt eller inddrager bøger i deres aktiviteter med børnene«.

Vi ved altså, at en stærk læsekultur er ufattelig vigtig. Vi ved, at det står skidt til blandt vores børn og unge, og vi kan videre fastslå, at læsning for næsten halvdelen af de ansatte i vores børnehaver overhovedet ikke spiller en rolle i deres omgang med børnene.

Når man på den måde kan konstatere, at kombinationen af viljesvage forældre med en skole- og førskoleindsats, der svigter, så virker det pludselig helt rigtigt at sende ungerne i favnen på McDonald’s.