Winding Refn ryster igen Cannes

Buhråb og skældsord efter premiere på »The Neon Demon« ved Cannes-festivalen.

Meget kan man sige om Nicolas Winding Refns film, men de overstås aldrig med et skuldertræk, og det gælder bestemt heller ikke hans nyeste værk, »The Neon Demon«, der torsdag aften havde pressepremiere ved filmfestivalen i Cannes.

En film om nogle unge modeller i Los Angeles, hvor jagten på skønhed og ungdom bogstaveligt talt æder menneskeligheden op. Skildret i vilde tableauer, farver og musik.

Efter premieren blev der prompte reageret med buhråb og et par franske skældsord, men også med respekt fra filmkendere. Og reaktionerne på Twitter bagefter var da også som dag og nat.

»At se en Nicolas Winding Refn film er som at tage ecstasy og jeg kan ikke vente med at gøre det igen,« skriver Ryan Adam Fuzessery, mens Steven Zeitchik hiver filmreferencer frem på stribe medr »Holy Cow, Black Swan, Mulholland Drive, Heathers, Blow-Up & Only God Forgives have mated. #neondemon«.

Filmmagasinet »Little White Lies« er allerede klar med en anmeldelse og betegner filmen som en »smuk mørk og underlig fantasi,« og mener at det er en film, som Nicolas Winding Refn længe har bygget op til.

Der er selvfølgelig også reaktioner på buh-holdet. For eksempel Magdalena Miedl, der mener at Winding Refn er så tragisk uvidende om kvindeligt begær og forfængelighed, at det næsten er grinagtigt, hvis det ikke var så irriterende, mens Beatrice Behn kalder det en absurd Lolita-onani fantasi klædt i funklende slow motion neon-klædning.

Måske tegner der sig allerede et billede af at kvinderne er mere negative end mændene overordnet? Lad os slutte af med Robbie Collins: »ahahaha hvordan skal man overhovedet anmelde den? Grundlæggende er det »Death Becomes her« med eksplicit lesbisk nekrofili.«