Walt Disneys danske forbindelse

De færreste tænker over, at Walt Disneys verdensberømte tegnefilm i høj grad bygger på nordiske myter og eventyr. En ny udstilling i Odense viser sammenhængen. »Tegnefilm er en vigtig del af vores visuelle kultur«, forklarer museumsdirektør.

Walt Disney mente, at fortællingen om den lille havfrue, var den »mest triste historie, der nogensinde var skrevet.« Disney-udstillingen på Brandts klædefabrik, »Disney – Kunsten at fortælle«, bliver vist fra den 30. september 2016 til den 12. marts 2017. Fold sammen
Læs mere
Foto: Animation Research Library
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Han skulle egentlig bare på ferie.

Men i stedet endte en tur til USA med at Mads Damsbo, leder af det fynske kunstmuseum Brandts Klædefabrik, stod i Walt Disneys enorme arkiver i Los Angeles. Fuld af forundring.

Damsbo havde tænkt over det link, der er mellem den nordiske fortælletradition og de amerikanske blockbustere – og de ansatte på Animation Research Library i den amerikanske storby var åbne overfor idéen om en udstilling af de originale tegninger på Brandt Klædefabrik i Odense.

Og så var det bare om at vælge blandt de 60 millioner, der er gemt i arkivet.

»Udfordringen er at vise den skriftlige tradition, der blev gjort synlig op gennem det 20. århundrede. Disney er jo blevet en global underholdningskoncern, som har skabt sin egen kulturarv med koncernens produkter. Men det er vigtigt at kende rødderne,« forklarer Mads Damsbo, der både fik lånt skitser, akvareller og kultegninger til sin udstilling.

Inspireret af norden

Blandt genstandene er en håndtegning, som Disney har lavet af H.C. Andersen. Ligesom mange andre af værkerne er det første gang, den udstilles i Danmark.

»Disney havde nok ikke lånt de ting ud til hvem som helst, men da de hørte, at jeg kom fra et kunstmuseum i H. C. Andersens fødeby, var det intet problem,« husker Mads Damsbo.

Det er ikke til at sige, hvor meget den amerikanske tegner Walt Disney rent faktisk var i Danmark, men det står klart, at hans produktion er meget inspireret af den danske eventyr-forfatter.

Frost, der havde premiere i 2013, har tydelige paralleller til Snedronningen, mens Den lille Havfrue er en direkte kopi af H. C. Andersens danske eventyr fra 1837. Disney mente, at fortællingen den lille havfrue, der var villig til at satse alt for et par ben, var den »mest triste historie, der nogensinde var skrevet.«

Udover H. C. Andersens produktion var tegneren inspireret af både nordiske myter og legender, der ofte blev fortalt med en tydelig og gerne dyster morale.

I den amerikanske udgave er det dystre dog blevet udskiftet med en mere pastelfarvet pointe.

Et eksempel er historien om de tre små grise, der første gang blev trykt som fabel i 1853, men som formentlig er et gammelt folkesagn, der går meget længere tilbage. Historiens pointe er, at arbejde lønner sig. I fablen blev de to små dovne grise spist, men i Disneys version er det hele lidt mere lyst. Her kommer ingen af grisene til skade, og den store stygge ulv slipper med et mindre brandsår, da han kommer ned gennem skorstenen.

Også i legenden om Rottefængere fra Hamlet har Disney skånet de uskyldige. I den oprindelige fabel lokker den forsmåede rottefænger de små børn ind i et mørkt bjerg. I tegnefilmen bliver de ført til en smuk have fuld af lykke og uden smerte.

»Den store forskel er nok, at der er ting, du kan fortælle med tekst, som bliver meget voldsommere med billeder. Hvis det skal sættes op på lærredet, bliver det til ren splatter. Derfor er mange af de gamle fabler og sagn blevet lidt blødere i Disneys udgave,« siger Mads Damsbo.

Tegninger til »Tornerose« lavet i 1959. Tegneren er Eyvind Earle. Fold sammen
Læs mere
Foto: Animation Research Library.

En udstilling, der henvender sig til alle

Han mener dog, at Disney-filmene er blevet mindre polerede med tiden.

»For mig er det tydeligt, at man forsøger at komme frem til en mere nuanceret skildring af personerne. En film som Frost er jo i høj grad en fejring af søskenderelationen mere end det er en parforholdshistorie. På den måde er Disney koncernen måske blevet mere bevidst om, at man afsætter historier til et globalt marked, der i stigende grad er blevet mere krævende og medievant.«

Som Mads Damsbo er inde på, er Walt Disney et stort kommercielt foretagende, der sælger sine produkter til snart sagt alle verdens lande.

Spørgsmålet er, hvorfor den historie skal fortælles på et dansk kunstmuseum?

Mads Damsbo er ikke i tvivl.

»Netop fordi de her billeder er så udbredte og har så stor indflydelse på os, mener jeg, at Brandts har en opgave i at undersøge dem. Det er ikke for at ringeagte billedkunsten, men den udgør bare ikke hele den visuelle kultur, der omgiver os i dag«, fortæller Mads Damsbo og fortæller, at Brandts klædefabrik senere på året er aktuel med endnu to udstillinger, der beskæftiger sig med nyere, visuel kultur.

»For det handler om at se på det, der præger os. Brandts er både et museum og en kunsthal. Vi skal ikke bare koncentrere os om den vante kunst. Det, man kender. Vi skal gå videre end det.«

Mads Damsbo drømmer om en udstilling, der henvender sig alle aldre og alle Disney-elskere.

Folk som ham selv.

»Jeg havde en Grønspætteklub i folkeskolen, og på et tidspunkt tror jeg, at jeg ejede alle de Jumbo bøger, der blev udgivet. Anders And indeholder alle menneskets dårlige sider. Han er en arketype. Vi spejler os i ham, og han spejler os.«

»Disney – Kunsten at fortælle« bliver vist på Brandts Klædefabrik i Odense fra 30. september 2016 til 12. marts 2017

Fra »Frost«, digitalt tegnet af Brittney Lee i 2013. Fold sammen
Læs mere
Foto: Animation Research Library.