Virksomheder jagter den anarkistiske fan-generation

Unge piger bruger tusindvis af timer på at skrive og læse fanfiktion-historier på online platforme. Virksomhederne bag platformene forsøger nu at tjene penge på det voksende fanunivers, men eksperter spår, at pigerne vil flygte fra platformene, hvis de bliver en pengemaskine.

På fanfiktion-platforme som Movellas og Wattpad vrimler det med historier, hvor idoler og kærligheden er i centrum. Det er både et frirum og et klubhus for ligesindede, mener forskere. (Foto: Bo Amstrup) Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det vrimler på nettet med historier om, hvordan Harry Potter pludselig er hovedpersonen i »Ringenes Herre«, og hvordan det gik til, at den stille teenagepige helt uvirkeligt bliver kæreste med Justin Bieber.

De såkaldte fanfiktion-historier, hvor fans skriver fiktive historier om deres yndlingsuniverser eller idoler, er i de senere år blevet mere og mere populære.

120.000 danskere, primært teenagepiger, er registrerede brugere på den danske fanfiktion-platform Movellas. Her kan brugerne dele deres fiktive historier, læse andres tekster og smide en kommentar eller et »like« til deres yndlingsskribent. Alt sammen ganske gratis.

Selv om der også findes fiktionshistorier inden for andre genrer på Movellas, er langt størstedelen af historierne på platformen fanfiktion-historier. Det er med denne genre, at stifteren af Movellas, Joram Felbert, ser et kæmpe potentiale for sin virksomhed:

»Det gik fra at være en total subkultur, som ganske få fan-piger var en del af, til lige pludselig at være alle steder,« siger han.

Og det ser Joram Felbert en ganske glimrende forretningsmulighed i. I dag har Movellas seks ansatte, og kontoret er placeret i ydmyge lokaler i et kontorfællesskab med andre iværksættervirksomheder på Østerbro i København. Om blot fem år håber og tror Joram Felbert, at verden ser ganske anderledes ud. Ambitionen er, at virksomheden skal have 50 ansatte med kontor i USA og ti millioner brugere på verdensplan.

Movellas har i dag godt 1,5 millioner brugere, og der har endnu ikke været et positivt resultat på årsregnskabet, siden virksomheden startede op i 2008. I 2014 havde virksomheden et underskud på knapt syv millioner kroner. Tilføjer man det faktum, at Movellas er gratis for brugerne, virker vejen til målet umiddelbart en smule lang.

Det skal være gratis

Joram Felbert er klar over, at han står over for en stor udfordring.

»Vi har at gøre med en hel generation, der er vant til at få indhold gratis, og det samme gælder med fanfiktion, hvor det er en uskreven regel, at man skriver gratis til hinanden. På den måde er det et ret anarkistisk miljø, og hvis det bliver for kommercielt, så flytter brugerne bare væk,« siger han, og samme melding lyder fra Anne Jamieson, som er professor i engelsk litteratur ved Utah University og har forsket i fanfiktion.

Hun mener, at for en stor del af deltagerne i fanfiktion-miljøet er den gratis deling af historier essentiel:

»For mange betyder det faktum, at fanfiktion er uden for det kommercielle rum, at det er endnu sjovere. Deleøkonomien i miljøet tiltaler dem, og mange vil nægte at blive kommercialiseret,« siger Anne Jamieson.

Historisk set har online fanfiktion-historier altid været gratis. Verdens største og ældste online fanfiktion-platform, Fanfiction.net, startede i 1998 og er gratis for brugerne. Det online forum Archive of Our Own blev stiftet i 2007 og har gjort det til sin mærkesag, at fanfiktion skal være gratis og ikke infiltreres af kommercielle kræfter. Hjemmesiden drives udelukkende af donationer fra brugerne, og platformen er i øjeblikket en af de mest populære blandt deltagerne i miljøet.

Joram Felbert erkender, at det bliver svært at hive penge ud af brugerne.

»Vi tror ikke, at det er muligt at tjene penge på web-delen, men vi har et håb om, at det kan lade sig gøre på mobilen, hvor vi kan lægge udvalgte forfattere eller historier på en slags Premium-app, som de så kan købe sig adgang til,« siger Joram Felbert.

Den overordnede forretningsmodel, der skal sikre virksomhedens vækst fremover, går ud på at udvikle platformen til flere forskellige sprog. Joram Felbert har derudover for nylig indført reklamer på platformen for at sikre Movellas yderligere indtægter.

Virksomheden har indtil nu overlevet på økonomiske indsprøjtninger fra investorer, som Joram Felbert ikke vil afsløre, hvem er. I 2014 skød investorerne knapt syv millioner kroner i virksomheden, og fremtidig vækst vil kræve fortsat hjælp fra investorer. Joram Felbert vil ikke udtale sig om, hvor mange penge virksomheden har brug for, eller hvem der skal skyde penge i kassen.

Product placement og bestsellere

En række eksperter, herunder Anne Jamieson, er ikke i tvivl om, at fanfiktion er et marked, som kun vil fortsætte med at ekspandere og fremover blive mere mainstream. Det har den canadiske online fiktionsplatform Wattpad også fået øjnene op for. Platformen har 45 millioner brugere på verdensplan, og fanfiktion er den absolut mest populære genre blandt brugerne.

Wattpad er førende, når det gælder om at tjene penge på fanfiktion. Platformen har blandt andet sponsoraftaler med virksomheder som Coca Cola og Unilever. Konceptet er, at forfatterne på platformen inddrager virksomhedernes produkter i deres historier og til gengæld får en økonomisk godtgørelse - også kaldet product placement.

Anne Jamieson anerkender, at konceptet kan lade sig gøre, men hun tror ikke, at sponsoraftaler er vejen frem for fanfiktion-miljøet:

»Jeg tror aldrig, at det vil lykkedes fuldstændig, for mange af de historier, som deltagerne vil skrive, er ikke de samme historier, som virksomhederne ønsker at få skrevet,« siger hun.

Anne Jamieson peger på, at virksomhederne ønsker at kontrollere, hvordan deres produkter bliver omtalt, men fanfiktion-miljøet er baseret på, at man slår sig løs i sine skriverier og ikke lader sig styre af nogen.

Virksomheden Wattpad prøver også andre ting i jagten på indtjening. Platformen er eksempelvis i gang med at lave aftaler med tv-stationer og filmselskaber verden over, som skal lave de online historier om til tv-serier og film. På Filippinerne er TV-serierne allerede en stor succes.

En hær af fans tager affære

Det tyder altså på, at der er mulighed for at tjene penge på fanfiktion-miljøet, men træerne vokser formentlig ikke ind i himlen. I hvert fald ikke hvis man spørger Thessa Jensen, som er lektor i interaktive digitale medier ved Aalborg Universitet og forsker i fanfiktion. Hun mener, at det kan få fatale konsekvenser for miljøet, hvis det fortsætter med at vokse.

»Jeg tror, at den største fare er, at det bliver mere mainstream. Folk begynder at ville bestemme, hvad der sker i miljøet, og det skræmmer folk væk,« siger hun og henviser blandt andet til sponsoraftalerne hos Wattpad.

Et andet eksempel på en platform, som forsøger at tjene penge på fanfiktion-miljøet, er Amazons platform Kindle Worlds. Her kan brugere udgive fanfiktion-historier som små ebøger, som andre brugere herefter skal betale penge for at læse.

»Men der er så mange begrænsninger og manglende anerkendelse af forfatterne, og derfor har en del deltagere i miljøet taget kraftigt afstand fra platformen,« fortæller Thessa Jensen.

På det sociale blogmedie Tumblr har deltagere fra fanfiktion-miljøet gentagne gange advaret mod at bruge Kindle Worlds. Advarslerne går især på, at en underskrift ved Kindle Worlds betyder, at man som forfatter fraskriver sig alle rettigheder til karakterer, plots og historier – det hele ender hos Amazon.

Det er generelt ikke uvant for deltagerne i miljøet at råbe op og tage affære, hvis der er noget, de er utilfredse med. Eksempelvis da online-ungdomsmagasinet Teen.com skrev en artikel om en række fanfiktion-historier, der handlede om den populære amerikanske TV-serie »Teen Wolf«. I artiklen blev der gjort grin med fanfiktion-historierne, som blev udstillet som vanvittige og fyldt med skøre, seksuelle anekdoter.

Den hånlige omtale fik skribenterne til de omtalte historier til slette deres fanfiktion­profiler. Der lød et ramaskrig. Teen.com skriver til teenagere, og målgruppen var ikke tilfreds med, at magasinet nedgjorde de unge fanfiktion-skribenter. Kritikken haglede ned over magasinet på Twitter, og efter tre dage trak Teen.com artiklen tilbage. Thessa Jensen mener, at eksemplet tydeligt viser, hvordan det omkringliggende samfund ser på fanfiktion-miljøet:

»Hvis vi ikke bliver bedre til at omgås kulturen på en fornuftig måde, så splitter man kulturen op i små øer, og så er vi tilbage til, at brugerne skriver til skrivebordsskuffen i stedet for til fællesskaberne,« siger Thessa Jensen og uddyber:

»Det er som om, at virksomhederne har opdaget det oprindelige folk i den brasilianske jungle, og samtidig med at man opdager dem, ødelægger man deres levemåde.«

Fanfiktion er en lukket klub

Hos Movellas er der fokus på at bevare miljøet, men virksomheden vil naturligvis samtidig gerne tjene penge. En af udfordringerne er, at miljøet er for de indviede, selvom det bliver mere mainstream. De unge brugere er ikke interesserede i at dele deres fanfiktion-historier med klassekammeraterne på Facebook eller Instagram.

»De har ikke travlt med at fortælle den »normale verden«, at de skriver fanfiktion. Det er faktisk et af vores problemer. Det er en lidt for lukket klub. De vil langt hellere have anerkendelse inden for miljøet end udenfor,« siger Joram Felbert.

I bogen »Fankultur og Fanfiktion« skriver Anne Petersen, som er lektor på VIA University College, om fanfiktion som »kulturens mørke stof«. Det centrale ved universet er nemlig, at det er ukendt.

»Det er kulturforbrug for ens egen fornøjelses skyld,« lyder det i bogen.

På trods af både udfordringer og en indtil videre manglende indtjening, er Movellas optimistisk omkring fremtiden. Joram Felbert forudsiger, at fanfiktion herhjemme vil vokse sig så stort, at vi i løbet af et år eller to år vil se den første trykte fanfiktion-bog om de danske teenagestjerner Citybois, og det vil sætte ekstra skub i Movellas’ forretning.

Men det er ikke nok at vokse på det danske marked. Målet er at vokse uden for Danmark, så Movellas bliver en verdensomspændende platform, og det skal på sigt være med til at gøre virksomheden til en international succeshistorie.

Konkurrencen kommer især fra Wattpad, og Joram Felbert påpeger, at det er vigtigt, at Movellas skiller sig ud fra kæmpen på markedet:

»Vi skal være endnu bedre til at kommunikere til vores målgruppe. De unge piger skal føle, at det er coolere at være på Movellas end på Wattpad, så de er hos os i stedet for hos konkurrenten.«