Virginia Woolf og kejseren af Kina

»The Hours« med Nicole Kidman spås gode vinderchancer i Berlin, mens kinesiske Zhang Yimous poetiske kampsports-epos »Hero« er med i opløbet til Guld- og Sølvbjørnene.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

To meget forskellige film om kvindeliv og kampsport står foreløbig længst fremme i vinderfeltet på årets filmfestival i Berlin.

Stephen Daldrys »The Hours«, med Nicole Kidman, Meryl Streep og Julianne Moore i hovedrollerne har fået de internationale kritikere på Berlinalen til at hive topkaraktererne op af posen.

Filmen får fire ud af fire mulige stjerner af flere toneangivende anmeldere i festivaludgaven af filmbranche-bladet Screen, og snakken går da også livligt her på festivalen om det indtrængende og lavmælte drama, der skildrer tre forskellige kvinders liv set i lyset af Virginia Woolfs berømte roman »Mrs. Dalloway«.

Den ni-foldigt Oscar-nominerede film er baseret på Michael Cunninghams Pulitzer-vinder fra 1998, og ligesom i Virginia Woolfs roman begynder og slutter den med et selvmord. Meryl Streep og Julianne Moore spiller fremragende i filmen, men især brænder Nicole Kidman igennem, forvandlet til ukendelighed med mørk paryk og næseattrap, i rollen som den stolte og skrøbelige Virginia Woolf.

Mere krævende for et vestligt publikum er festivalens anden vinderfavorit, den spirituelle og billedskønne »Ying Xiong«, på engelsk »Hero«. Filmen er instrueret af kinesiske Zhang Yimou, der brød igennem internationalt med »De Røde Marker«, som vandt Guldbjørn i 1988, og som siden har skildret livet i Kina i vidunderlige film som »Under den Røde Lygte« og »At leve«.

»Hero« er blevet Kinas største biografhit nogensinde, men er også omdiskuteret i hjemlandet, fordi nogle ser den som et forsvar for diktatur. Filmen handler om den brutale kejser Qin, der samlede syv stridende kinesiske riger i det tredje århundrede før Kristus, forenede Kina og begyndte byggeriet af Den Kinesiske Mur.

Asiatiske superstjerner pryder filmens rolleliste, bl.a. leverer Maggie Cheung, Tony Leung og det unge kvindelige stortalent Zhang Ziyi stærke og yndefulde præstationer. Øverst på plakaten står den legendariske kampsportsstjerne Jet Li som snigmorderen Navnløs, der bruger både Kung Fu, sværd og snedige sammensværgelser for at komme kejseren til livs. Og i de åndeløst smukke kampscener, hvor skuespillerne svæver gennem glitrende regndråber, hylende ørkenvind og efterårsgyldne blade, har Zhang Yimou udviklet helt nye og visuelt betagende sider af denne ellers traditionelt ret voldelige filmgenre.

Her på Berlinalen har den 51-årige instruktør da også fortalt, at han netop ønskede at undgå blod og vold i filmen, og i stedet vise kampsportens poetiske og filosofiske side. Det lykkes fuldt ud i dette superæstetiske helte-epos, som Zhang Yimou åbent erkender står i gæld til Ang Lees' banebrydende »Tiger på Spring, Drage i Skjul«.

Trods interessante film fra europæere som Claude Chabrol og Gabriele Salvatores, er det Hollywood, der dominerer årets konkurrenceprogram i Berlin. Bl.a. tager George Clooney livtag med to af USAs hellige køer, TV-kulturen og efterretningstjenesten CIA, i sin vellykkede instruktørdebut »Confessions of a Dangerous Mind«. Clooneys tankevækkende satire om underholdningsindustriens mørke sider står dog - måske lidt uretfærdigt - i skyggen her på festivalen af Spike Jonze's syreskæve »Adaptation«, som får dansk premiere på fredag med titlen »Orkidé-tyven«.

Filmen handler om sin egen tilblivelse og fortælles af dens manuskriptforfatter Charlie Kaufman - som i øvrigt også har skrevet manuskript til Clooneys »Confessions«. Her spilles han af en korpulent, skaldet og selvhadsk Nicolas Cage, der lider af alvorlig skriveblokering over en bestillingsopgave: At skrive et manuskript over journalisten Susan Orleans' dokumentariske bestseller »Orkidé-tyven«. Charlies tvillingebror Donald, der ligeledes spilles af Nicolas Cage, har derimod ingen problemer. Han skriver lystigt løs på et filmmanuskript om en seriemorder med personlighedsspaltning, nedlægger effektivt damer og irriterer konstant sin neurotiske bror med begejstrede rapporter fra det skrivekursus, han følger hos en manuskriptguru, som Charlie hader. Virkelighed og fiktion får et par ekstra svimle svingture i karrusellen, som vi ikke skal kaste os ud i her. Det lyder forvirrende, men er det slet ikke, for man bliver voldsomt underholdt af denne begavede kritik af Hollywood-maskinens nemme svar.

Alvorligt modspil kommer dog andetsteds fra her på Berlinalen. F.eks. fra engelske Michael Winterbottom, der i sin semi-dokumentariske »In This World« skildrer to afghanske flygtninges vej mod det forjættede England ad professionelle menneskesmugleres ruter. »Jeg ønsker at forandre verden med mine film,« sagde instruktøren tidligere på ugen om sin film, der nok ikke bliver et biografhit, men som set herfra fortjener en Berlinale-bjørn.