Vild Bornedal i »Kærlighed på film«

Ole Bornedal satser stort og tør en masse i »Kærlighed på film«.

Foto: Thura Film Fold sammen
Læs mere

»Kærlighed på film«, der har premiere i morgen, handler om fotografen Jonas, der bor i Ørestaden med sin kone og to søde børn.

Men da han tror, at han er skyld i, at en ung kvinde - Julia - kvæstes ved en trafikullykke, møder han op på hospitalet og forveksles her med Julias kæreste Sebastian. Jonas forelsker sig i Julia - der lider af hukommelsestab og er blevet blind - men i skyggerne lurer Sebastian.

Berlingske Tidendes filmanmelder, Ebbe Iversen, kalder filmen for »et vildt værk, som satser stort og tør en masse«.

- Det er udtryk for det oprør mod vanlig dansk hverdagsrealisme, som også prægede Ole Bornedals foregående film, ungdomsgyseren »Vikaren«, og det resulterer denne gang i en stilbevidst og selvbevidst kombination af spændingsfilm, melodrama og ophedet amour fou. Nede i hospitalets skumle kældergange sender Bornedal kokette hilsener tilbage til sit gennembrud »Nattevagten«, mens man mere mindes hans monstrøse »Jeg er Dina«, når han skruer kraftigt op for de postulerede lidenskaber og skaber scener, som skriger af skabagtig pastiche, skriver Ebbe Iversen i sin anmeldelse.

Iversen roser Anders W. Berthelsen for en driftsikker præstation som Jonas og hylder Nikolaj Lie Kaas for at være virkelig skræmmende som Sebastian.

- Mens Rebecka Hemse som begærets dunkle mål Julia er endnu et sprogligt irriterende eksempel på den trælse tendens til - utvivlsomt af finansielle grunde - at placere en svensk skuespiller i en af hovedrollerne i en dansk film.

- For pokker, hvor er Ole Bornedal dygtig, og for pokker, hvor kan han godt lide at vise os, hvor dygtig han er, skriver Ebbe Iversen videre og ender med at konkludere sin fire-stjernede anmeldelse på følgende vis:

- »Kærlighed på film« er et vildt værk, som satser stort og tør en masse - undtagen at være ægte og vedkommende, men det kan man måske heller ikke forlange af en historie, som fortælles af en død mand.

Læs hele Ebbe Iversens anmeldelse i fredagens udgave af Berlingske Tidende.

Læs mere om »Kærlighed på film« og se filmens trailer hos AOK.dk