Vikingerne skal i kamp for turistdanmark

Selv om de danske vikinger er kendt over det meste af verden, har vikingetiden været nærmest usynlig i brandingen af Danmark som turistland. Det skal der laves om på nu, lover 11 kulturinstitutioner i netværket Vikingbuen, der blandt andet har planer om vikingeøl og vikinge-wellness.

Sådan kommer det til at se ud, når den største vikingehal fra Danmarks oldtid bliver rekonstrueret i Sagnlandet Lejre. Hallen bliver 60 meter lang, 12 meter bred og 10 meter høj. Fold sammen
Læs mere

Få kilometer uden for Roskilde, mellem bløde midtsjællandske bakker, for enden af en snoet vej kantet med gamle, krogede æbletræer ligger Sagnlandet Lejre.

Det var her, de legendariske sagnkonger, Skjoldungerne med navne som Roar og Helge, Regnar Lodbrog og Rolf Krake, slog deres folder i en fjern fortid og skabte grundlaget for Danmarks ry som en nation af hårdføre vikinger, der drog på opdagelse og plyndring i England og Frankrig – ja, endda i deres langskibe nåede så fjerne kyster som det endnu uopdagede Amerika, som vikingerne kaldte Vinland.

Vikingernes historie rummer både stor dramatik og gennemslagskraft, og spørger man ude i verden, hvad der især karakteriserer Danmark, viser undersøgelser, at langt de fleste som det første nævner vikingerne – og i anden ombæring godt øl.

Alligevel har historien om de danske vikinger været sært fraværende i brandingen af Danmark som turistland, og det kan godt ærgre Lars Holten, direktør for Sagnlandet Lejre, der i dag er forsknings- og formidlingscenter for Danmarks oldtid med særligt fokus på vikingetiden.

»Det er meget få lande, der som Danmark er så heldige at have et brand, der i forvejen er kendt over det meste af verden, uden at benytte det,« siger han.

»Vikingerne var et meget ekspansivt folkefærd, der rejste rundt i store dele af verden og satte sig både fysiske og mentale spor, for eksempel i stednavne rundt omkring. Det betyder, at denne del af Danmarks historie er kendt i forvejen. Men i stedet for at udnytte den kendthedsfaktor har vi i Danmark valgt at brande os for ting som Den lille havfrue og H.C. Andersen.«

Ifølge Lars Holten er vikingetiden »kulturhistorisk arvesølv«, som det er vigtigt af formidlet ud til omverdenen.

»Vikingetiden indeholder meget mere end det krigeriske element, som de fleste kender. Vikingerne var også utroligt dygtige ingeniører og arkitekter – de byggede skibe, der kunne krydse Atlanten, og nogle af de største huse, der er fundet fra oldtiden,« siger han. »Samtidig var de meget dygtige bønder. Landbruget og gårdene ekspanderede i vikingetiden, det var en meget dynamisk periode både indadtil og udadtil. Det er også her, vi ser de første bydannelser i Danmark, og man begyndte at slå mønter. Mange af de ting, vi forbinder med det moderne samfund, kommer her i vikingetiden. Det er netop det, der gør den så interessant i formidlingen af Danmark som et spændende kulturland.«

Projekter for 350 mio. kroner

Flere end 1,2 mio. gæster besøger hvert år de danske vikingemuseer og vikingeattraktioner. Det lyder af meget, men der er potentiale til meget mere, lyder det fra vikingebranchen, der inden for de seneste år har realiseret eller planlagt nybyggerier for flere end 350 mio. kroner, blandt andet et nyt formidlingscenter ved Kongernes Jelling, nyt forsknings- og oplevelsescenter ved Trelleborg samt rekonstruktion i Sagnlandet Lejre af den hidtil største kongehal, som i 2009 blev fundet blot et par kilometer fra centret.

Desuden er 11 af de største vikingemuseer og -attraktioner gået sammen i netværket Vikingebuen for at brande vikinger over for både danske og udenlandske kulturturister. Netværket mødtes i går for første gang i Lejre for sammen med repræsentanter for turistorganisationen Turist Østdanmark at planlægge første skridt i det nye turistfremstød. Projektet er ét af i alt seks, der har fået støtte fra kulturministeriets nye pulje, Culture Plus, på i alt 2,8 mio. kroner til at styrke kulturturismen i Danmark.

»Vi har fået 500.000 kroner fra Culture Plus, og ved at samarbejde med Turist Østdanmark får vi tilført endnu flere ressourcer, ligesom vi selv kommer med både penge og tid. Det betyder, at vi sammenlagt i det kommende år lægger en million kroner i at udvikle og markedsføre Danmark som vikingeland,« siger Flemming Just, direktør for Sydvestjyske Museer i Ribe.

Han ser samarbejdet som en stærkt påkrævet professionalisering af markedsføringen af »nogle museer, der har dyngevis af kvalitet, men skal blive bedre til at få tingene ud over rampen.«

»Hele Culture Plus handler jo om at tiltrække turister og give dem en bedre oplevelse,« siger han. »Målt i antal gæster har Danmark i mange år stået stille, mens mange nabolande stormer frem.«

Ifølge turismekonsulent Sanne Jakobsen har Turist Østdanmark de seneste år »arbejdet sporadisk« med vikingefremstød.

»Men det er først nu, vi har formået at samle hele landet,« siger hun. »Hvis vi skal gøre os gældende og lægge et markedspres, er vi nødt til at stå sammen og sørge for, at vi taler med samme tunge i vores markedsføringsindsats, og at de turistprodukter, der udvikles, har samme høje standard over hele landet.«

Øl og wellness

Søren Moesgaard Bjørnsen er marketingansvarlig på Nationalmuseet, og han er ikke i tvivl om, at tidspunktet for et vikingefremstød netop nu er velvalgt.

»Vi oplever en stærkt øget interesse for vikinger – det ser vi blandt andet i den succes, en serie som HBOs »Vikings« har haft,« siger han. Også Nationalmuseets store vikingeudstilling i 2013 var et tilløbsstykke med 153.000 gæster og fortsatte til både London og Berlin.

»Jeg tror, det hænger sammen med en søgen efter autenticitet og identitet, et behov for at kende sin baggrund. Og så finder vi ned til vikingerne, fordi det er den ægte vare,« siger han.

Når den fælles fortælling om vikingetiden er på plads, er det Søren Moesgaard Bjørnsen, der skal stå for det videre arbejde med at udvikle de særlige produkter, der skal afsættes til kommende turister fra både ind- og ikke mindst udland.

»Blandt andet planlægger vi at få lavet en »Turen går til Vikingetiden« i samarbejde med Politikens forlag, og vi vil også gerne udvikle en øl-serie brygget på nogle af de produkter, man havde i vikingetiden, i samarbejde med et kommercielt bryggeri. Vi har også planer om at udvikle nogle særlige all inclusive-ture, hvor man for eksempel kan prøve træning i vikingekampsport, lave vikingemad og få særlig vikinge-wellness, eksempelvis bade i store trætønder ligesom i vikingetiden,« fortæller han.

»Det fede ved at brande Danmark som vikingenation er jo, at der er rigtig meget, vi med sikkerhed ved, har rod i virkeligheden. Men der vil nok også være områder, hvor vi tager os lidt kunstnerisk frihed,« tilføjer han. »For eksempel ved vi godt, at vikingerne ikke drak øl, de drak mjød, men det er der ikke ret mange, der kan lide. Og meningen med projektet er jo at få bredt vikingeoplevelsen ud til så mange som muligt.«