Viaplay-fremstød varsler brutal krig på streamingtjenester

Dramaproduktionen i Norden får et stort boost i de kommende år, hvor Viaplay har 50 forskellige TV-serier på vej. »En ny fase i krigen om streaming-abonnenter er begyndt,« siger ekspert i digitale medier, Claus Bülow Christensen.

Rafael Edholm og Thomas Bo Larsen i Viaplays kommende serie »Veni Vidi Vici«. Fold sammen
Læs mere

Dansk-, norsk- og svensksprogede TV-serier bliver streamingtjenesten Viaplays vigtigste redskab i forsøget på at tangere Netflix’ førerposition.

Det fortæller Viaplays administrerende direktør, Jonas Karlén, der sammen med streamingtjenestens ansvarlige direktør for indhold, Jakob Mejlhede, har besøgt Danmark for at fortælle om tjenestens kommende fremstød.

Selvom streamingtjenesten var Nordens første i 2007, og derfor kom Netflix i forkøbet med adskillige år, er det først i de seneste par år, at Viaplay for alvor er begyndt at satse på egenproduceret drama til at indfange nye kunder.

Flere TV-serier som “Black Widows 2”, den svenske krimiserie “Hassel”  og den danske komedieserie “Veni Vedi Vici”, med Thomas Bo Larsen i hovedrollen som en falleret filminstruktør, har premiere her i foråret.

I år vil ti nordiske TV-serier blive sat i produktion og i 2018 er yderligere ti serier i støbeskeen - i alt 50 nye serier fra nu til 2020.

Omkring fyrre procent af Viaplays nordiske drama-serier vil være helt eller delvist dansksprogede.

»Vores ambition er at blive ledende i Norden på nordisk drama i løbet af tre år. Vi vil være den der har det bedste nordiske scripted content (indhold der er lavet efter manuskript, red.), blandt både private og offentlige broadcastere,« siger Jakob Mejlhede. 

Egenproduceret drama er det indhold der bedst skaber kundeloyalitet, viser Viaplays egne undersøgelser af kundernes vaner.

»Når vi lancerer egenproducerede serier som “Swedish dicks”, figurerer serierne selvfølgelig markant i markedsføringen af vores tjeneste, og derfor trækker det i den periode flere kunder til end det øvrige indhold. Men det egenproducerede indhold er også mest set i perioder uden meget markedsføring, som i januar,« siger Jonas Karlén.

Viaplay har i hele sin levetid betragtet den amerikanske streaming-gigant Netflix som sin hårdeste konkurrence, men hvordan tjenesterne nøjagtigt ligger i forhold hinanden, vides ikke, da hverken Netflix eller Viaplay opgiver præcise brugertal.

»Lige nu er det fair at sige, at Netflix er nummer 1, og vi er nummer 2. Netflix har et flot antal kunder, men til gengæld vokser de ikke rigtig. Det gør vi, og det har vi gjort de sidste to år,« siger Jakob Mejlhede.

Han har stor respekt for Netflix, som han siger, har hævet barren for historiefortælling til et meget højt niveau.

»Vi er til gengæld bosiddende i Norden, og det er Netflix ikke. Vi har et behov for at fortælle danske, norske og svenske historier, mens de er nødt til at se globalt,« siger Jakob Mejlhede.

Den gængse viden om streamingtjenester tilsiger, at spillefilm tiltrækker nye kunder, der kender titlerne fra biografpremiererne, mens originale TV-serier sikrer, at de nye kunder forbliver abonnenter. Men Viaplays store satsning på nordisk serieproduktion er ikke kun for at sikre sig nye abonnenter. Nordiske TV-serier er nemlig i selv ved at blive en lukrativ salgsvare på det globale marked. 

»Serier som ‘Broen’ banede vejen for at kunne sælge nordiske serier i udlandet. Vi har modtaget bud på flere af vores kommende serier. Der er fire broadcastere der har lagt billet ind på “Veni Vidi Vici”, og to på “Hassel,« siger Jakob Mejlhede.

Globalt set har engelsksprogede serier stadigt et højere kommercielt potentiale, men balancen har ændret sig i takt med at de nordiske serier har vundet frem. Den udvikling vil blive styrket yderligere, når en række nye udbydere i USA som Starz og Channel 4 begynder at sende nordiske TV-serier på deres originalsprog, siger Jakob Mejlhede.

Ifølge ekspert i digital medieudvikling, Claus Bülow Christensen, er Viaplays fremstød udtryk for, at kampen om streamingkunderne er gået ind i en ny “brutal” fase.

»De tekniske problemer er ved at være løst, og nu skal slaget stå på indholdssiden. Der kan jeg godt blive lidt nervøs på de nordiske streamingudbyderes vegne, når både Netflix, HBO Nordic og Amazon også har meldt ud, at de vil satse på nordiske produktioner. Viaplay drømmer om at positionere sig på markedet via lokalt produceret indhold, og faktisk tror jeg at mange danske husstande vil anskaffe sig flere tjenester, da prisen er begrænset. Men de store giganter leverer et meget højt kvalitetstryk, og der stadig en konkurrence om seernes tid. Derfor bliver krigen om kunderne meget brutal,« siger Claus Bülow Christensen.