»Vi skal have det sjovt«

Freelancejournalist Annegrethe Felter Rasmussen er en af de tre stiftere af det nye blogbårne nyhedsmedie POV International, hvor en flok danske skribenter skriver om vidt forskellige emner.

Annegrethe Felter Rasmussen er en af de tre stiftere af det nye blogbårne nyhedsmedie POV International. Fold sammen
Læs mere

Hvad er jeres succeskriterium?

»At holde fast i vores udgangspunkt: Vi skal have det sjovt og vedblive med at være et fristed, hvor talentfulde skribenter med stor viden og noget på hjerte kan skrive med udgangspunkt i både deres egne journalistiske stofområder og fabulere over mere almenmenneskelige emner og komme med personlige refleksioner, der mere ligner klummer.

Vi har i den første uge skrevet om ledelse, journalistik, primærvalg i USA, affaldssortering i Japan, kulturforskelle, børnelokkere og gravsteder. Bredden er vigtig, og gruppen har lige optaget en advokat, der vil blogge om international ret og humanitære forhold. Vi vokser meget hurtigt lige nu, men det er ikke noget mål i sig selv at blive store. Målet er at fastholde kvaliteten og engagementet.«

Hvilke forventninger har I til økonomien?

»Det koster ikke noget at drive POV International. Der er ingen udgifter til lokaler, distribution eller noget andet. Alle blogger af lyst, fordi de har noget på hjerte, og fordi de gerne vil have et fagligt fællesskab, hvor engagement er i højsædet. Man kan via PayPal eller Mobile Pay betale til de enkelte skribenter.

Vi er inspireret af den donationsmodel, som amerikanske NPR anvender, hvor mediet er gratis og tilgængeligt for alle, men hvor tilfredse brugere simpelthen gerne vil betale for kvalitetsjournalistik. Det er umuligt for os at sige, hvordan det vil gå på nuværende tidspunkt, men jeg kan sige, at med de betalinger, som jeg selv har fået på dagbladene, skal der meget få læsere til, der bare sender mig 20 kroner, før jeg tjener mere pr. artikel, end jeg for eksempel gjorde på Information, hvor jeg var freelancer fra 2002-2015. Og da vi ingen omkostninger har, kan det sagtens ende med at være en god forretning for den enkelte. Der er også noget tilfredsstillende ved at arbejde på markedsvilkår – hvis produktet er godt nok, kan det klare sig – fremfor at være afhængig af en statslig støtte, der stammer fra en fortidig mediemodel.«

Hvilken betydning vurderer du, at de sociale medier har for POV International?

»Sociale medier betyder alt for os. Vi liker, vi deler, vi går i dialog, vi modtager input til blogs og tilbud om hjælp via især Facebook og Twitter. De sociale medier er årsagen til, at vi er vokset så hurtigt, og jeg tror også, at det betyder noget, at der i skribentgruppen er adskillige erfarne mennesker, der har arbejdet professionelt med sociale medier, siden de kom frem. Hvis man ved, hvordan man bruger sociale medier, kan man både udvikle journalistikken og mediemodellen den vej rundt.«

I har også en dialog med amerikanske samarbejdspartnere?

»Ja, jeg skal holde møder i New York, og jeg aner ikke, hvad det leder til. Men vi taler også med nogle mulige investorer i London. Hvis der er danske virksomheder eller angel investors, der vil give os penge, vil vi da heller ikke sige nej tak. Men det giver en betydelig ro i sjælen hos os, der har stiftet mediet, at vi ikke er dannet, fordi vi vil tjene en masse penge, og vi har ingen ejere, der slår os i hovedet med krav om overskud eller bestemte procenttal.«

Annegrethe Felter Rasmussen har besvaret Berlingskes spørgsmål via email.