Vi skal blive bedre til at udnytte kulturen

Danmark har et uudnyttet potentiale som kulturdestination, mener flere eksperter. Stor vikingesatsning er et skridt i den rigtige retning.

Museumsdirektør Lars Holten viser nogle af deltagerne i gårsdagens vikingeseminar rundt i den rekonstruktion af Danmarks største skibssætning fra vikingetiden, som er skabt i Sagnlandet Lejre. Fold sammen
Læs mere

Dansk kultur kan trække flere turister til Danmark, hvis man bare arbejder mere målrettet med området. Det mener flere eksperter.

»Der er et uudnyttet potentiale inden for kulturturisme i Danmark,« siger turisme- og oplevelsesforsker ved Aalborg Universitet, Peter Kvistgaard.

»Vi lever ikke op til vores potentiale som turismeland. Vi har et rigtig stort potentiale, fordi vi har en rig kulturbaggrund,« siger Alexander Josiassen, der er lektor ved CBS.

Regeringen har via turismeinitiativet Culture Plus netop uddelt 2,8 millioner kroner til seks konkrete projekter for at styrke kulturturismen.

Det imponerer ikke Peter Kvistgaard, som mener, at vi i Danmark generelt har været lang tid om at komme ud af starthullerne og udnytte det potentiale, der er i kulturturisme.

»På det nationale politiske niveau sker der stort set ikke noget. At man nu har afsat 2,8 millioner kroner til seks forskellige projekter, er ren symbolpolitik. De penge flytter ikke noget som helst. Men lokalt og regionalt ser vi en lang række initiativer, hvor der er fokus på kultur, som driver i forhold til at udvikle turismen,« siger Peter Kvistgaard, der peger på, at man rundt omkring i verden arbejder meget mere fokuseret med kulturturisme.

»Man laver ambitiøse programmer, hvor man helt specifikt planlægger, hvad, hvornår og hvorfor man vil gøre noget. Det mangler vi at gøre i Danmark på et overordnet nationalt plan, selvom det selvfølgelig er rigtig fint, at der er en masse fine regionale og lokale initiativer,« siger Peter Kvistgaard, der blandt andet mener, at det er rigtig fornufigt at satse på en niche som vikingeturismen.

Vikinge-netværk

Et af de projekter, som regeringen støtter med et tilskud på 500.000 kroner gennem Culture Plus, er Vikingebuen. Et netværk af Danmarks største vikingemuseer og -attraktioner, som er gået sammen for at brande vikingetiden over for udenlandske turister.

En række museer har desuden rejst 350 millioner kroner i alt til nybyggerier, der skal styrke formidlingen af vikingetiden.

»Overordnet bliver kulturturismen mere og mere nicheorienteret. Vikingeturismen er et nicheprodukt, og med nicheprodukter kan man tiltrække mennesker med en specifik interesse og derefter åbne deres øjne for den danske kultur generelt,« siger Peter Kvistgaard.

Netop vikingetiden er noget, vi kan brande os mere på, mener Ana Maria Munar, der er professor i turisme og destination branding på CBS.

»Jeg tror absolut, at der ligger et uudnyttet potentiale i vikingetiden. Det vil måske mest være på det store internationale turismemarked, og ikke så meget på det nære marked. Svenskere og nordmænd har jo selv vikinger. Vi ved, hvor meget H.C. Andersen betyder internationalt som figur og den fortælling, der er om Danmark igennem hans eventyr, og jeg tror, at vikingerne har samme potentiale. Det er også et skønt potentiale, fordi det har så mange dimensioner,« siger hun.

Mere populære og børnevenlige

»Tidligere har vi fokuseret meget på arkitektur, gastronomi og design. Kultur på sådan en cool måde. Vikingerne går lidt i en anden retning, og det er måske mere populært og børnevenligt. Det har enormt potentiale til at ramme mange mennesker, og særligt når vi taler international turisme,« siger hun.

Ifølge Ana Maria Munar er kultur en uomgængelig del af den måde, som vi brander os på. Fordi dansk kultur er netop dansk og intet andet.

»Når man brander sig som land, skal man adskille sig fra andre nationer, og tit er det desværre sådan, at alle ligner hinanden. Man kommer til at brande sig på de samme ting. Kulturen er god at brande sig på, for det er noget, der kan gøre os unikke. Det er en klog strategi at kigge til kulturen og vores historie,« siger Ana Maria Munar.