»Vi har jo allesammen oplevet, at vores hjerte brister«

Silja Schandorff har besluttet at forlade Den Kgl. Ballet. Men først skal hun være instruktør på en helt ny opsætning af klassikeren »Giselle«.

Silja Schandorff i gang med at instruere Caroline Baldwin og Andreas Kaas i »Svanesøen«, der har premiere 15. september. Herefter starter Silja Schandorff prøvearbejdet med »Giselle«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Marie Odgaard

Da Silja Schandorff i april 2009 dansede af som solodanser i Den Kgl. Ballet var det i titelrollen i den store, romantiske ballet »Giselle«, som hun med sin suveræne dans formåede at løfte til sublime højder.

Siden blev hun ansat som instruktør og kunstnerisk koordinator i kompagniet og i 2011 udnævnt til viceballetmester. Men nu har hun helt efter eget ønske valgt at sige sin stilling op på Det Kgl. Teater for at søge nye udfordringer.

Inden den 47-årige Silja Schandorff forlader teatret på Kgs. Nytorv, hvor hun har haft sin gang, siden hun som seks-årig blev optaget på balletskolen, skal hun dog lige nå at færdiggøre to instruktøropgaver.

»Da jeg annoncerede, at jeg ville stoppe til august, sagde jeg samtidig, at jeg stadigvæk gerne ville være med til at genopsætte »Svanesøen« til september og færdiggøre arbejdet med den nye opsætning af »Giselle«, der får premiere til oktober.«

»»Giselle« vil være den bedste afslutning, jeg kan tænke mig, for den er jo i tråd med min egen afskedsforestilling som danser,« siger Silja Schandorff, der nu er kontraktansat, indtil arbejdet med »Svanesøen« og »Giselle« er slut.

Hun er allerede rykket ud af viceballetmesterkontoret øverst oppe på Gamle Scene. Så vi sidder i hendes midlertidige garderobe, hvor hendes lille charmerende hund, Herman, også er med.

»Min store fordel som instruktør af »Giselle« er, at jeg er vokset op med balletten siden 1990 og har danset mange forskellige partier i den. Så jeg kender den fra mange forskellige vinkler. Faktisk har jeg danset alle de kvindelige roller, undtagen Giselles mor.«

En ung pige mister forstanden

Balletten, der oprindeligt havde premiere på Pariseroperaen i 1841, er den berømteste af alle romantiske balletter, og spejler romantikkens interesse for det mystiske, det overnaturlige og grænseoverskridende.

I første akt oplever vi, at bondepigen Giselle bliver vanvittig og dør, da hun opdager at hendes kæreste Albrecht, allerede er forlovet med fyrstedatteren Bathilde og har spillet dobbeltspil. I måneskinsnatten i anden akt genopstår Giselle som en af de farlige wilier. En slags elverpiger, som, i deres frustration over at de er døde, før de kom i brudesengen, jager unge mænd og danser dem til døde anført af wiliernes dronning, Myrtha.

»I den nye version bliver historien fortalt ud fra Giselles synspunkt, og vi kommer til at gå lidt mere ind i hendes indre end i tidligere opsætninger,« siger Silja Schandorff, der iscenesætter »Giselle« sammen med Nikolaj Hübbe, ligesom hun gjorde med »Svanesøen« i 2015.

»Det interessante ved Giselle som kvindeskikkelse er at finde ud af skrøbeligheden i hendes karakter, og hvorfor hun reagerer så kraftigt, som hun gør. Hvordan kan en så sprudlende ung pige pludselig fuldstændig miste forstanden?«

»Vi har jo alle sammen på et eller andet niveau oplevet, at vores hjerte brister. Men umiddelbart er Giselle jo glad og vellidt i landsbyen og virker ikke skrøbelig. Så har hun en hjertesygdom? Er hun skizofren? Eller har hun et følelsesmæssigt knust hjerte, som man jo i dag rent videnskabeligt ved, at man kan dø af?«

Silja Schandorff fremhæver den berømte vanvidsscene i første akt som en af de store udfordringer i instruktørarbejdet.

»Vanvidsscenen er jo meget personlig, men der skal selvfølgelig være en idé med hvert et trin. Jeg er jo så privilegeret, at jeg selv er blevet instrueret af fantastiske instruktører som Henning Kronstam og Sorella Englund. Der er meget at leve op til. Men jeg har jo også mange forskellige input med mig, som jeg håber er en god bagage og ikke en tung ballast.«

Luftig og transparent opsætning

I Erik Bruhns og Henning Kronstams version af »Giselle« dansede Silja Schandorff både Bathilde og Myrtha.

»I deres version var Myrtha en meget forsmået og hævngerrig kvinde. Hos os bliver hun måske lidt anderledes. Hvad er der egentlig sket i hendes liv? Og er Albrecht et dumt svin eller en glad ung mand, der bare har affundet sig med sin skæbne? Han er jo ikke forelsket i Bathilde, mens alt bliver tændt i ham, når han ser Giselle. Der er så mange små detaljer, som man skal finde frem til hos disse mennesker.«

En pointe i den nye opsætning er at gøre den mere luftig og transparent, bl.a. gennem Mia Stensgaards nye lette kostumer. Den nye scenografi af Maja Ziska er inspireret af både den romantiske maler Caspar David Friedrich og den nulevende amerikanske fotograf Sally Mann.

»Jeg er ret vild med Sally Manns fotos, selv om de godt kan være lidt morbide. Men i hendes bog »Deep South«, der er en af mine yndlingsbøger, er der nogle virkelig smukke billeder, som jeg sendte til Maja og de andre involverede til inspiration. Stemningen i fotografierne er lidt uhyggelig, men det kan den også godt blive i »Giselle«.«

Der er planlagt tre hold i hovedpartierne som Giselle og Albrecht, nemlig J’aime Crandall og Ulrik Birkkjær, Holly Jean Dorger og Gregory Dean samt Ida Praetorius og Andreas Kaas. Men Silja Schandorff pusler stadigvæk med castingen rundt om de tre hovedpar.

»Det er så vigtigt, at holdet rundt om hovedparret fungerer som en helhed. Og for mig har det altid været vigtigt at lave en baggrundshistorie inde i hovedet for den person, jeg fremstillede på scenen, så hun reagerede rigtigt i forhold til de andre. Det kan være små ting, som publikum ikke tænker over, men som gør, at relationerne på scenen fungerer. Så danserne skal altid have en historie med sig i tankerne, som de kender ned til mindste detalje.«

Silja Schandorff er netop efter eget ønske stoppet som viceballetmester i Den Kgl. Ballet. Inden hun helt forlader Det Kgl. Teater, skal hun være instruktør på genopsætningen af »Svanesøen« og en helt ny opsætning af »Giselle«. Hun er fotograferet i træningssalen med hovedrollerne i Svanesøen, Caroline Baldwin og Andreas Kaas. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Marie Odgaard.

Et kæmpe spring

For Silja Schandorff er det også vigtigt, at hun som instruktør tager hensyn til og ser meget på den enkelte danser.

»Man må prøve at være sensibel over for den danser, man står over for. Jeg vil gerne have, at udtrykket bliver så individuelt som muligt. Men udtrykket afhænger jo af, hvor danserne selv er i deres liv. Det er jo dét, som jeg synes er så spændende ved at være instruktør. Det var nok også derfor, jeg var så afklaret, da jeg stoppede med at danse.«

»For jeg syntes, det var så spændende at arbejde med de andre dansere, og dermed mistede jeg interessen for mig selv. Det gav mig en meget større glæde, når det lykkedes for andre, end når det lykkedes for mig,« siger Silja Schandorff, der begyndte at instruere allerede to år inden, hun stoppede som danser.

»Det var en lettelse for mig at stoppe med at danse og gøre noget andet. Og nu er det en lettelse for mig at sige, at jeg stopper på teatret, selv om jeg har haft et fantastisk job, som jeg har været glad for.«

»Den kommende sæson er jo også virkelig fantastisk. Jeg er helt vildt stolt over den. Men følelsen af at det var nu, jeg skulle tage springet videre, var så stærk, at jeg tænkte, så må jeg jo gøre det. Det var virkelig mærkeligt, og jeg kan ikke forklare hvorfor,« siger den nu tidligere viceballetmester.

»Jeg er jo nok sådan et gemyt, der går og har nogle tanker, som jeg ikke rigtig siger til nogen, men som ligger og arbejder ligeså langsomt. Men jeg har kunnet mærke, at jeg på et tidspunkt blev nødt til at prøve noget andet.«

»Det er selvfølgelig et kæmpe spring, jeg tager, så jeg skal også være sikker på, at jeg ikke bare kaster mig ud i alt muligt, som lyder spændende. For sådan kan jeg godt være. Men jeg laver mit eget firma og bliver selvstændig. Nu skal jeg bare lige finde ud af, hvad jeg helt konkret skal, for jeg har masser af idéer,« siger hun og ler hjerteligt uden at ville røbe noget nærmere.

Til mit spørgsmål om der er noget konsulentvirksomhed involveret, lyder svaret: »Det kunne man godt forestille sig.«

Silja Schandorff bekræfter også, at hun godt kunne forestille sig at instruere igen, hvis de rigtige opgaver dukker op på det rigtige tidspunkt.

»Jeg vil faktisk også godt nørde lidt mere med at undervise og blive en bedre lærer, for jeg har rigtig godt kunnet lide at undervise både aspiranterne og kompagniet. Men jeg synes ikke, jeg har haft tid nok til at fordybe mig i undervisningen«

Det skræmmer ikke Silja Schandorff, at hun i øjeblikket kun har visse planer på plads for sit fremtidige arbejdsliv.

»Man skal ikke være så bange for at give slip, for så bliver der jo plads til noget andet. Lige nu glæder jeg mig bare til at komme i gang med prøverne på »Giselle«. Og så håber jeg virkelig, at publikum vil forstå, hvor fantastisk en ballet det er i både trin og fortælling.«

»Giselle« har premiere på Gamle Scene den 29. oktober.