Vi bruger mindre tid foran fjernsynet

Danskernes TV-forbrug falder for tredje år i træk. TV-stationerne bør satse på originalt materiale, hvis de vil genvinde seernes gunst, siger medieforsker.

Arkivfotoet her fra 1960 forestiller familien Ovesen, og det er ikke bare gammelt - dets motiv er også gammeldags. I 2014 gider vi ikke fjernsynet mere, viser det sig. En gennemsnitlig dansker så 184 timers fjernsyn i juni 2012, mens han i samme måned året efter blot tilbragte 157 timer med at se TV. Fold sammen
Læs mere
Foto: Børge Lassen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Traditionelle TV-stationer som Danmarks Radio og TV 2 skal satse på originalt fjernsyn, hvis de ikke vil miste kunder til streamingtjenester som Netflix og Viasat Play.

Det vurderer Frands Mortensen, der er professor i medievidenskab på Aarhus Universitet, efter nye tal fra Danmarks Statistik og Gallup har dokumenteret, at danskerne for tredje år i træk zapper mindre.

I samtlige 12 måneder af 2013 er antallet af timer foran skærmen faldet, når man sammenligner med året forinden. Eksempelvis så en gennemsnitlig dansker 184 timers fjernsyn i juni 2012, mens han i samme måned året efter blot tilbragte 157 timer med at se TV.

»De traditionelle kanaler skal have originalt materiale for at holde på seerne. Streaming genbruger især serier, og store tjenester som Netflix og HBO har jo ikke ret mange originale serier selv. Dét er deres akilleshæl,« siger Frands Mortensen.

Medieforskeren forklarer, at streaming er en konkurrent til traditionelt TV, fordi det er en helt anden måde at distribuere levende billeder på. Specielt blandt yngre og veluddannede danskere er streamingtjenester blevet meget populære. Og hvis populariteten bliver ved med at stige, kan de traditionelle stationer miste en vigtig indtægt.

»Streaming har ført sig frem på, at det ikke er reklamebåret. Og hvis streamingtjenester for alvor slår i gennem, så falder den vigtige reklameindtægtskilde, som de traditionelle kanaler er afhængige af, væk,« siger Frands Mortensen.

»I forvejen er reklameindtægterne under voldsomt pres, og det vil blive ved med at være for nedadgående. Det er en meget stor indtægtskilde, som man i givet fald mister,« konstaterer han.

Men Danmarks Radio, TV 2 og resten af branchen har ikke grund til at føle sig alt for skræmte endnu, vurderer medieforskeren.

»Traditionelt fjernsyn er fantastisk sejlivet og robust. Jeg ved ikke hvor mange gange, man har spået, at nu går den ikke længere med TV på grund af internettet og andre trusler. Men det lever endnu og har kunnet klare næsten hvad som helst,« siger Frands Mortensen.