Vesterbro mænger sig i kunstmiljøet

Kunsten er rykket ind på Vesterbro. Både i gadebilledet og på gallerisiden. LARMGalleri er seneste skud på stammen - her håber galleriejer Louise Rahbek at kunne indføre fotografiet som respekteret kunstart.

Den 33-årige indehaver af LARMGalleri, Louise Rahbek, har valgt at bruge udstillingslokalet som arbejdsplads. Så kan hun se ud på gadelivet i Oehlenschlægersgade og de forbipasserende kan se, at der er liv i kældergalleriet, mener hun. Foto: Ditte Valente Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

LARM står der på husmuren.

Men der er formiddagsstille i Oehlenschlægersgade omkring nummer 13. Kigger man ind af de store kældervinduer hos LARMGalleri, kan man skimte fotografier på væggen - blandt andet et af en bil spraymalet som en leopard - og se en højgravid, lyshåret kvinde, som taler i telefon bag skrivebordet.

33-årige Louise Rahbek er indehaver af LARMGalleri. Hun bor henne om hjørnet i Istedgade og har boet på Vesterbro i ti år. Når postnummeret hedder 1663 København V, er elkasserne på fortovet som oftest overmalet med graffiti, posters fra VEGAs natklub og kommenterende stickers fra »Huskmitnavn«. Gadekunsten er en levende og løssluppen del af bybilledet. Og Louise Rahbek vil egentlig heller ikke have det anderledes.

»Vesterbro er en lille landsby på sin egen måde, og efter at have boet her i så lang tid, er jeg en del af den, og jeg kunne ikke forestille mig at åbne andre steder i byen. Hvis jeg tog til Islands Brygge, ville jeg bare blive set som »en af dem«. Vesterbro er sin egen, og der er ikke de samme galleri-traditioner som for eksempel i Bredgade. Du er mere alene her og kan selv bestemme indholdet - det er meget befriende,« siger Louise Rahbek.

Louise Rahbek har tydeligt kunnet mærke bydelens udvikling fra lyssky beværtninger med flaskeøl til trendy cafeer med kunst på væggene og mojitos på tilbud.

»Nu kan du finde små, lækre tøjbutikker med designere, der sidder og syr i kælderen, møbelbutikker med retromøbler og gallerier som os og V1, der har meget street art og har hjulpet med til at gøre Vesterbro til et kunststed. Der er mange yngre, eksperimenterende kunstnere her hos os i forhold til de mere etablerede gallerier i Bredgade, så på den måde afspejler gallerierne miljøet. Massageklinikkerne er her stadig, men folk bliver boende på Vesterbro nu, selv når de får børn, så folk investerer mere i bydelen, og det kan ses,« siger hun og stryger hånden over den højgravide mave, der spænder den sorte nederdel godt ud.

Galleriejeren er tre uger fra at føde barn nummer to, men hun arbejder stadig i galleriet for at gøre klar til sommerferien og barsel.

Lige nu har hun valgt den danske fotograf Tim Jørgensen og hans »Forskydninger« som udstilling i LARMGalleris forholdsvis lille lokale. Galleriet slog kælderdørene op i april i år. Tidligere har Louise Rahbek læst både dansk og kunsthistorie, og efter studieafslutningen i 2000 arbejdede hun på gallerier i Danmark og Paris, indtil hun fik job som daglig leder på »Gasværket« i Roskilde. Derefter fik hun mod på selv at åbne et galleri med primært danske kunstnere.

»Min interesse fra kunst stammer meget fra mine forældre. Som barn blev jeg slæbt rundt på udstillinger, og jeg hadede det dengang. Men noget må have sat sig et sted. Vendepunktet for mig blev, da jeg så en udstilling, imens jeg læste dansk, og tænkte, at det kunne være fedt at prøve at arrangere og arbejde med kunst. Nu kan jeg mærke, det er en god kombination, fordi jeg kan kombinere praksis med teori og formidling, som er meget vigtig for min type galleri.«

LARMGalleri henvender sig primært til virksomheder, men Louise Rahbek er overrasket over, at så mange private kommer på besøg.

»Det er et hårdt arbejde at være opsøgende, og nogle virksomheder skal virkelig overtales til at sætte penge af på budgettet til kunst på væggene. Men nogle bliver helt bidt, når de ser, hvad et par malerier eller fotografier gør for et rum,« fortæller Louise Rahbek.

Nogle af kunstnerne indenfor fotografi, installation, maleri, skulptur, tegning og video har fulgt hende siden tiden på de andre gallerier. Andre udvælger hun selv. Specielt fotografiet vil hun gerne give plads som kunstobjekt, selvom danskerne efter hendes mening stadig er snobbede overfor fotografiet.

»Jeg var for en fem år siden i Paris og skulle se en udstilling i en baggård et sted. Sådan oppe på anden sal og så videre ind i baglokalet. Der hang to store fotografier, der begge var solgt. For 80.000 franc. Det overraskede mig, fordi det aldrig ville kunne ske i Danmark. Men for mig at se er fotografi på højde med olie på et lærred - folk er bare mere skeptiske overfor negativer og overfor, hvor unikt produktet er. Det er lidt af et pædagogisk projekt for mig at få fotografiet indført i den danske kunstverden,« griner hun.

Kunsten fylder i Louise Rahbeks liv. På hjemmeadressen har hun de kunstværker hængende, som hun »har forelsket sig så meget i, at der ikke må ske dem noget«, indrømmer hun. Og fornylig tog hun en sviptur til Berlin for at nå at suge så mange indtryk til sig som muligt, inden familieforøgelsen tager opmærksomheden. Hun er nogenlunde positiv stemt overfor sin fremtid som galleriejer:

»Som jeg ser det, går det godt for branchen. Der er mange nye gallerier, der åbner, men selvfølgelig er der også nogle, der lukker hele tiden. På den anden side skal der ikke meget til, før branchen tuder, vel?«.