Velfærd og vikinger til kulturturister

Ny millionpulje fra Kulturministeriet skal skabe synlighed for kulturprojekter i hele landet. Fra velfærd i Wonderful Copenhagen over Søfart i Helsingør og Aalborg til vikinger og Varde Museum.

Flere turister skal ind besøge de danske museer - her fra toppen af Aros Kunstmuseum i Aarhus. Fold sammen
Læs mere
Foto: Torben Christensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kulturturisme er det nye sort i turistbranchen. Kulturturister bruger flere penge end andre turister, de er engagerede, og så er de også med til at holde de danske museer og kulturinstitutioner oppe. Faktisk er hver fjerde besøgende på danske museer fra udlandet.

Derfor skal kulturturismen nu have et løft. Kulturministeriet har netop offentliggjort en række projekter, der får i alt 2,8 millioner kroner i støtte til at markedsføre sig selv under initiativet Culture Plus. Der er tale om seks konkrete projekter, der  dækker over samarbejde mellem flere museer.

Velfærdsamfundets design og arkitektur lyder titlen på en af projekterne, hvor Wonderful Copenhagen, Designmuseum Danmark og Trapholt er gået sammen og får 650.000 kroner, mens Museet for Søfart i Helsingør og Utzon Center i Aalborg får en halv million til et projekt om at nyfortolke den danske maritime arv.

Vikinger er et kapitel for sig selv i den danske museumsverden ikke mindst i forhold til kulturturismen. Der er også sat en halv million af til en fælles markedsføring og produktudvikling på danske vikingeattraktioner, som findes  på Nationalmuseet, Ribe Viking Center, Vikingemuseet Ladby, Nordjulland Historiske Museum med en del flere.

Aarhus har under titlen Det Levende Kulturliv puljet blandt andre VisitAarhus, Den Gamle by og Aros sammen og får en halv million her, mens der er 450.000 til Varde Museum og Partnerskab for Vestkystturisme m.fl til at slå på tromme for kystkultur i det vestjyske. Endelig er der 200.000 til at markedsføre madkultur - naturligvis under navnet Food Culture - over hele landet.

Initiativet Culture Plus så dagens lys i forbindelse med vækstplanen for dansk turisme fra 2014 og skal styrke samarbejdet mellem kulturinstitutioner og turistaktørerne.

»Danmarks mange kulturoplevelser kan sagtens konkurrere med andre landes kulturtilbud. De nye projekter under Culture Plus vil bidrage positivt til at styrke markedsføringen og synliggørelsen af de danske kulturoplevelser, så de kan trække turister og vækst til lokalområder i hele Danmark. Det er positivt og vigtigt i vores bestræbelser på at skabe vækst i hele landet – ikke bare i hovedstaden,« siger kulturminister Bertel Haarder (V) i en pressemeddelelse.

Ifølge Visit Denmark er ca 40 procent af alle turister i Danmark kulturturister - flest i København, hvor over halvdelen vurderes til at være kulturturister og færrest ved den jyske vestkyst. Den typiske kulturturist er i den modne alder, har ikke børn med og kommer gerne igen.

Andelen af udlændinge, der besøger danske museer (26 procent) er stort set uforandret fra 2009 til 2015, hvor antallet af besøgende på museerne til gengæld er vokset fra ca. 11 mio. til ca. 14,5 mio. Samtidig er andelen af turister fra lande uden for Europa, steget fra 14 pct. til 22 pct. Størstedelen er dog stadig tyskere, der står for hver tredje udenlandske museumsbesøg.