Vejen til tilgivelse

»Red Road« er en skotsk film, blevet til på dansk foranledning. Et råt og ærligt portræt af en kvindes vej ud af sorgen med uforglemmelige skuespilpræstationer.

Er du enig med berlingskes anmelder?

Skriv din egen mening | Se hvad andre læsere mener.

Jackie er tilsyneladende en helt almindelig kvinde, der lever en stilfærdig tilværelse i Glasgow. Hun passer sit job i et overvågningsfirma, hvor hun på sigende afstand kan betragte andre leve deres liv, før hun tager hjem til sig selv. Og rutinen bliver kun afbrudt af et regelmæssigt 14-dages møde med den gifte Avery, der ender med et hurtigt knald i bilen. Men lige under den rolige, halv-resignerede overflade gemmer Jackie på en historie og en fortid, der stadig har fat i hende. Og det er først, da hun en dag genkender en mand på en af overvågningssekvenserne, at hun vågner op. Hun har mistet sin mand og sin datter, får vi at vide, og manden har en frygtelig del i det. Jackie sætter sig for at udspionere ham og kommer så tæt på ham, at det også bliver til et fysisk og seksuelt møde. En af de mest realistiske og intense sexscener længe set i en film. Alt sammen en del af en plan, viser det sig.

»Red Road« vandt fortjent juryens pris på Cannes Filmfestival sidste år, og instruktør Andrea Arnold kan med rette være stolt af sin debutspillefilm. Med underliggende temaer som overvågnings-etik og voyeurisme er filmen først og fremmest et fint og subtilt tegnet portræt af en kvinde i sorg og hendes vej til tilgivelse. Et portræt, der udover filmens historie bliver særdeles godt hjulpet på vej af Kate Dickie som Jackie, der på trods af sin underspillende stil formår at give fornemmelsen af sin figurs følelsesmæssige sitren.

»Red Road« er tænkt som første del af en trilogi, der alle har de samme ni figurer med, spillet af de samme ni skuespillere. Figurerne er udviklet af Lone Scherfig og Anders Thomas Jensen og ideen er Lars von Triers under projekttitlen, The Advance Party. De to næste film bliver overladt til instruktørerne Morag McKinnon og danske Mikkel Nørgaard.

Om de formår at gøre det lige så stærkt som Andrea Arnold vil fremtiden vise. Hun har i hvert fald med »Red Road« sat en høj standard en umådelig indtryksfuld film, der sidder i hovedet i lang tid efter.

Berlingske Tidende indbyder læserne til at give deres holdning til aktuelle udgivelser og begivenheder. De bedste bidrag kommer i avisen.

Skriv kort og kontant og klik på det antal stjerner den fortjener.

Skriv din egen anmeldelse