Uventet succes: Koreanske nudler eksploderer på børsen efter Oscar-regn

Sydkoreanske firmaer kan også mærke »Parasite«-succesen.

Den store opmærksomhed, den sydkoreanske film »Parasite« har oplevet, efter at vinde fire Oscar-stauetter, kan mærkes hjemme i Sydkorea. Her ses instruktøren af filmen Bong Joon-Ho. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mark Ralston/Ritzau Scanpix

Når det regner på præsten, drypper det som bekendt også på degnen. Det samme gør sig gældende, efter at den sydkoreanske film »Parasite« natten til mandag vandt fire Oscar-statuetter. Men det er ikke den oplagte degn, som regnen denne gang drypper sin succes ud over.

For mens mange firmaer og brands i Sydkorea drager fordel af »Parasite«s store succes, ser det ud til, at det lokale nudelfirma Nongshim Co. har overhånden. Det skriver The Jakarta Post.

I filmen indgår en scene, hvor fru Park, der er moderen i huset, hvor filmens handling udspiller sig, beder husholdersken lave en portion ram-don til hendes søn. Retten er en kombination af ramen og udon – en type nudler, som Nongshim Co. er kendt for at producere, og som nu er gået viralt.

Efter filmens premiere var Nongshim Co. derfor hurtige til at markedsføre sine nudler, blandt andet ved at udgive en YouTube-video på 11 forskellige sprog, der viser, hvordan man laver retten.

Det skulle vise sig at være en god idé, da virksomheden nu er vokset med 11 procent.

Nongshim Co. planlægger derfor nu at udbrede sine produkter til USA, hvor de skal sælges i blandt andet supermarkedskæderne Costco og Walmart.

Aktierne i produktionsfirmaet Barunson E&A, der er en af filmens producenter, er også steget efter Oscar-sejren – med hele 91 procent.

Siden »Parasite« har haft premiere, har filmen indtjent 165,3 mio. amerikanske dollar.

Amerikanske HBO har allerede købt rettighederne til at skabe en miniserie over fortællingen i »Parasite«.