Unge vil have gratis musik, når det passer dem

De unge er storforbrugere af musik, og de vil have den med sig overalt. Og så skal den helst være gratis, viser ny undersøgelse.

De unge vil have adgang til musik uanset hvor de befinder sig. Og de er klar til at give køb på lydkvaliteten, viser ny undersøgelse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Martin Sylvest Andersen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fremtidens musikforbrugere vil have direkte adgang til al musik hele tiden, uanset hvor de befinder sig. Og så skal den helst være gratis. Til gengæld er de mindre interesserede i, om musikken er i en god lydkvalitet, og om kunstnerne får betaling for den.

Det er i grove træk hovedkonklusionen i en ny stor undersøgelse om danskernes medievaner som rettighedsorganisationen Koda har fået udført af analysefirmaet YouGov. Undersøgelsen, der fokuserer på de 12-17-åriges medie- og musikforbrug, viser et temmelig entydigt billede af, hvordan den kommende generation vil agere som forbruger. Og ifølge undersøgelsen er der en klar tendens hen imod, at man ikke længere behøver at eje musikken for at lytte til den. Hele 45 procent blandt de adspurgte mellem 12-17 svarer således, at de foretrækker streaming frem for at eje musikken på en CD eller via download. En markant forskel i forbrugeradfærd i forhold til den ældre generation, hvor en overvejende del stadig foretrækker at eje musikken.

»Vi har undersøgt de unges medievaner løbende over de sidste par år, og den viser igen og igen klar tendens mod, at ejerskab betyder mindre end tilgængelighed hos den yngre generation. Det mest positive set fra vores synspunkt er imidlertid, at vi samtidig ser en markant nedgang i brugen af den ulicenserede musik blandt de unge. Vi kan se, at nogle tjenester som eksempelvis Grooveshark mister terræn, og at tjenester som Spotify og Wimp vinder mere og mere frem,« siger direktør i Koda Anders Lassen.

Unge vil dele

De unge er samtidig storforbrugere af musik. To tredjedele lytter til musik hver eneste dag. Og hvor 24 procent af samtlige adspurgte streamer musik dagligt, så er det tal hele 64 procent for de 12-17-årige. Og for dem vejer mediefleksibilitet højt. De vil have ubegrænset adgang til musikken, uanset hvor de befinder sig, og mobilen er deres foretrukne musikmedie. 80 procent af de unge lytter til musik via deres mobil, og hvor det for de ældre generationer stadig betyder noget, at musikken er i en ordentlig lydkvalitet, er det mindre væsentligt for de unge.

Til gengæld betyder det at opdage og dele musik med hinanden mere og mere for de unge. De såkaldte playlister, hvor alle kan sammensætte musikken efter egen smag, vægter højt blandt de unge, ligesom inspirationen til at finde ny musik også er noget, der er med til at få de unge til at søge mod streamingtjenesternes uanede muligheder på det felt.

»Det at have adgang til 20 millioner musiknumre er fint, men det fede er jo, at du lytter til noget, og så pludselig bliver du præsenteret for noget nyt. Det er der, at playlister, de sociale funktioner og formaterede radiostationer er gode, og det er noget vi kommer til at se meget mere til,« siger Anders Lassen, der samtidig forudser, at fremtidens musikforbruger med tiden vil søge mod mere specialiserede streamingtjenester, der passer lige til den enkeltes personlige smag.

»I den nærmeste fremtid kommer vi til at opleve en periode, hvor et stort udvalg og en lav pris betyder rigtig meget. Derefter tror jeg, at vi kommer til at se en modning, hvor man finder ud af, at det at have 20 millioner numre til rådighed er lige meget, hvis man alligevel aldrig hører de 19,9 millioner af dem.

Det er lidt lige som, man kan se det på datingområdet. Hvis man tidligere skulle overleve som datingportal, så skulle man have så mange profiler som muligt. Men faktum er jo, at hvis vi leder efter en partner, så leder vi nok ikke så bredt. Derfor ser man nu, at de mere specialiserede datingportaler vinder frem. Og der tror jeg også, at vi efterhånden vil se inden for streamingtjenesterne,« mener Anders Lassen.

Musikere ses som rockstjerner

Til gengæld er betalingsvilligheden knap så stor, når det kommer til de unge forbrugere. De vil gerne have adgang til det hele, men allerhelst gratis. Og måske mest bekymrende for en organisation som Koda, der varetager komponisterne, sangskriverne og musikforlagenes interesser, er det kun fire procent af de unge, der synes, at det er væsentligt, at kunstnerne får betaling for musikken.

»Jeg tror, at det hænger sammen med, det vi kalder »rockstjerne-myten«: At mange specielt i den alder tror, at alle musikere er rockstjerner med privat helikopter i haven og egen limousine, når man skal til bageren. Sandheden er jo, at de allerfleste danske og internationale musikere enten er nogle, der lige kan få det til at løbe rundt eller faktisk ikke kan få det til at løbe rundt og har alle mulige job ved siden af. Så at vende de unges holdning på det punkt handler om kommunikation, men det er også en modningsting,« siger Anders Lassen og fortsætter:

»Og der er er jo heller ikke noget mystisk i, at man som 12-17-årig ikke har den største økonomi, og derfor helst vil have det hele så billigt som muligt. Vi kan jo se på tilgangen til betalingsdelen på her tjenester, at der er en vilje til at betale de her 70-90 kroner om måneden for at have en ren samvittighed.«