Unge skal rappe sig til viden

Kulturkanonen bliver vækket til live med et projekt, der ved hjælp af blandt andet rap skal give unge for­ståel­se for demokrati og kultur.

Mayquel Hernandéz og Iris Poparic er to 20 rapcoaches fra RAPOLITICS, der skal hjælpe andre unge med at nyfortolke hovedværker i dansk kultur. Foto: Hans Ole Madsen Fold sammen
Læs mere

Rap, street art og dans. Det er nogle af redskaberne, der skal få unge til at engagere sig i vores kulturelle arv. Med afsæt i kulturkanonen fra 2006 skal over 8.000 unge nyfortolke dansk kulturarv ved at indspille rapsange, male vægmalerier, skrive digte og opføre danseshows.

Nordea-fonden har givet knap 5,8 mio. kr. til et projekt, der skal styrke medborgerskab og demokratiforståelse blandt nydanske såvel som etnisk danske unge.

Og vil man engagere de unge, må man give dem en stemme i debatten, mener Lucas Nielsen, projektleder i Foreningen RAPOLITICS, som siden 2009 har arbejdet med hiphopkultur.

»Det er vigtigt, at unge kender til kulturarven og ved, hvad det er for nogle kulturelle værker, der har formet det Danmark, vi kender. Men det er også vigtigt, at de tager stilling til værkerne og nyfortolker dem for på den måde at deltage i debatten om, hvad dansk kulturarv og national identitet er. Der er brug for nye stemmer i debatten, og vores erfaring er, at hiphopkulturen er en god indgang for unge til at engagere sig. Når de tager en mikrofon eller en pensel i hånden, får de et talerør og en platform for at gå i dialog,« forklarer han.

Netværk af hiphopaktører

RAPOLITICS har et samarbejde med over 25 foreninger og ungegrupper landet over. Projektet hedder Hip Hop Hub og skal over en tre-års periode opbygge et netværk af hiphopaktører på tværs af Danmark. RAPOLITICS uddeler via en aktivitetspulje årligt 400.000 kr., som skal hjælpe de unge til at realisere deres egne projekter. Efter planen skal de unge, der er med i projektet i løbet af de tre år skabe 100 kunstværker, som via sociale medier, workshops på ungdomsuddannelser, events og folkemødet på Bornholm når ud til en halv million mennesker.

Et konkret eksempel kunne ifølge Lucas Nielsen være en graffiti-fortolkning af det kanoniserede vikingeskib Skuldelev 2-skibet, der findes på Vikingeskibsmuseet i Roskilde. Eller en breakdanceversion af sangene fra Højskolesangbogen, som er i kulturkanonen.

»Værkerne på listen listen skal ikke samle støv. Kulturkanonen er en kasse af fantastiske værker, som selvfølgelig bliver brugt af skolerne, men vi vil gerne gå en anden vej; kaste det hele op i luften og bruge det aktivt og se, om værkerne også siger noget i forhold til de unges virkelighed,« siger Lucas Nielsen.