Unge går uden om filmstøttesystemet

Thomas Daneskov og Lina Flint ville have total kunstnerisk kontrol over deres første spillefilm. Derfor lod de være med at søge om filmstøtte.

Holdet bag filmen »Eliten« undlod bevidst at følge den produktionsvej, som de fleste danske spillefilm tager, hvor manuskripter skrives i samarbejde med Det Danske Filminstituts konsulenter.
Læs mere
Fold sammen

En ung forfatter arver et stort palæ. Han inviterer sine nærmeste venner til at slå sig løs i gemakkerne på permanent basis. Det ender med druk, død og deroute. Det er helt kort indholdet af »Eliten«, der er en ny dansk spillefilm med en usædvanlig forhistorie.

Den spillefilmsdebuterende instruktør Thomas Daneskov og produceren Lina Flint ville nemlig have total kunstnerisk kontrol over deres »barn«, og derfor undlod de bevidst at følge den produktionsvej, som de fleste danske spillefilm ellers tager, hvor manuskripter skrives i samarbejde med Det Danske Filminstituts konsulenter, før der ydes produktionsstøtte.

»Da vi fik ideen til filmen, besluttede vi at filme præcis et år senere – for da kunne vi alle sammen holde sommerferie og dermed samles om at optage filmen. Det var vigtigere for os, at det var præcis det her hold, der lavede filmen, og at vi selv kunne bestemme, end det var at have mange midler at producere filmen for,« siger Lina Flint.

Der har i mange år eksisteret en stor undergrund af filmentusiaster i Danmark, der har produceret kortere film som for eksempel gyserfilm, hvor både amatører og professionelle har kastet sig ud i selvfinansierede projekter. Nu tegner der sig et billede af, at filmundergrunden satser større og længere, hvilket blandt andet er en konsekvens af, at det er blevet langt billigere at producere film. Filmfestivalen CPH PIX, der kører i øjeblikket, viser flere eksempler. Festivalens direktør, Jacob Neiiendam, siger, at det længe har været teknisk muligt at lave spillefilm for få penge.

»Men nu er der med video on demand kommet en distributionsmulighed, der gør det mere attraktivt at lave filmene lange. De kan finde et publikum, de havde meget svært ved at nå før,« siger Jacob Neiiendam, der mener, at de mange streaming-platforme som Viaplay, Blockbuster og iTunes »hungrer« efter nyt materiale.

Væk fra publikumssikre koncepter

Det mest bemærkelsesværdige ved »Eliten« er måske, at den trods sine beskedne produktionsmidler er så sikkert udført, teknisk og kunstnerisk. Der er dristige scener med sex og stoffer, der matcher de vildeste dogmefilm, men man bider også mærke i fine afdæmpede skuespilpræstationer.

Filmen har kostet 500.000 kroner at skabe, men er ellers blevet til på 16 optagedage – og en mængde velvilje fra sponsorer og de medvirkende selv.

»Hele holdet har udskudt størstedelen af deres løn til, når/hvis filmen tjener penge. Og det var helt klart den store spareøvelse. Til gengæld ejer vi filmen i fællesskab!« siger instruktør Thomas Daneskov.

Berlingske beskrev sidste år i en serie artikler, at dansk film i øjeblikket ikke bare befinder sig i en økonomisk, men også kreativ krise, hvor filmselskaberne i stigende grad forlader sig på publikumssikre koncepter. På den baggrund føler det kreative hold bag »Eliten« også et ansvar for at bringe nyt liv ind i de danske spillefilm og vil ikke udelukke, at det kan betyde andre finansieringsmåder end den offentlige filmstøtte.

»Vi tror på, at hvis der skal ske noget nyt i dansk film, skal det komme fra os i branchen og ikke fra pengene eller institutionerne. Det er vores ansvar at bringe noget nyt til bordet og udfordre rammerne og måderne at tænke filmproduktion og filmfortælling på. Én måde er at undersøge andre finansieringsmuligheder. Danmark har et fantastisk og elastisk støttesystem, men det er forfriskende og nødvendigt at afsøge andre veje,« siger producer Lina Flint.

Den kunstneriske kontrol

Direktør for Det Danske Filminstitut Henrik Bo Nielsen opfatter det som naturligt, at vækstlaget udfordrer det etablerede.

»Der kan være vigtige bidrag til fornyelsen af dansk film, når talenter vælger at give både uddannelses- og støttesystemet fingeren og kører selv. Når det er sagt, så køber jeg ikke helt præmissen om, at nejet til støttesystemet skyldes frygt for tab af kunstnerisk kontrol, og jeg tror heller ikke, at projekter lavet for en bøjet femøre og ved venners hjælp på lidt længere sigt kan bære en kunstnerisk karriere, der både er til gavn for kunsten og publikum. Meget af talentarbejdet i støttesystemet handler netop om at skabe et rum, hvor kunstneren kan udfolde sig, men på et professionelt niveau,« siger Henrik Bo Nielsen.

Man kan dog ikke, siger han, lave om på, at et kunststøttesystem kræver, at man inviterer kuratorer og andre bedømmere indenfor og overbeviser dem om, at ens projekt er det mest interessante. Man må også overbevise markedsaktører som filmdistributører og biografer om, at hvis de skal stå bag ens produkt, skal de også have noget igen.

»Eliten« vises tre gange under CPH PIX og har TV-premiere på DR3 14. april kl. 20.00.